2014-09-11 07:00:00 • 12 min lezen

Sinkane betovert in EKKO

Afgelopen weekend stond de band nog op Into The Great Wide Open, twee dagen later mag ook Utrecht nog even genieten van de psychedelische Afrikaanse soulmuziek van Sinkane. Geboren in London en opgegroeid in Soedan en New York. Ahmed Gallab mag dan ook zeker niet wereldvreemd genoemd worden. Afgelopen zomer zat hij nog bij de gelegenheidssupergroep Atomic Bomb! The Music of William Onyeabor, nu staat hij zelf weer op het podium met zijn eigen band om zijn vijfde album Mean Love (net uit) voor te stellen. Een album vol met Afrikaanse psychedelische soul en funk invloeden. Hoewel hij al even bezig is lijkt het nu toch echt te gaan lopen voor Sinkane, in een bijna uitverkochte EKKO weet de band het publiek met gemak voor zich te winnen. Maar eerst is er nog voorprogramma Hunting The Robot. Overtuigen doet de groovy indierockband uit Eindhoven niet. De nummers klinken soms wat rommelig en lijken ook veel op elkaar. Jammer, want qua verschijning lijkt het veelbelovend met de grote afro’s. Nee dan Sinkane, vanaf het begin wordt het publiek meegezogen in het doordringende geluid met de daarmee samenhangde visuals. Voor een uurtje wanen we ons even in verre oorden. Hoewel Gallab de hele band voorstelt als Sinkane, is het toch vooral Gallab zelf die de hoofdpersoon is vanavond, hij bespeelt het publiek en de rest van de band lijkt vooral eigenlijk voor opvulling op het podium te staan. Is dat erg? Nee, want Gallab doet het op een overtuigende wijze en met een volledige overgave. Hoewel er een sterke focus ligt op zijn nieuwe werk, vergeet hij ook zeker de oudere nummers niet. De grote publieksfavoriet is echter zijn laatste singel How We Be, een vrolijk nummer wat het vooral goed doet met zomers temperaturen. Na een uurtje is het alweer gedaan met de pret en dat is jammer. Gezien het repertoire dat ze hebben zou je toch hopen op een iets langere setlist. Toch met een ietwat onbevredigd gevoel verlaten de meeste bezoekers dan weer de EKKO. Het concert was heel goed en de muziek intens maar het voelde net iets te veel als een festival show; kort en krachtig. Terwijl je juist bij een volledig concert ook een volledige setlist verwachten. De volgende keer dan maar weer?