DOOR MANDY LEEUWIS
2013-12-21 07:00:00 • 8 min lezen

Skip & Die betovert de Melkweg

Het podiumHet laatste optreden voor Skip & Die in 2013 is in de Melkweg op vrijdag 20 december.

De bandSkip & Die is een band die je live moet gaan zien. De mix van electro en afrobeats die zij spelen zorgen er keer op keer voor dat de zaal los gaat. De band begon met een samenwerking tussen de uit Zuid-Afrika afkomstige zangeres Catarina Aimee Dahms (oftewel, Cata Pirata) en de Utrechtse producer Jori Collignon. Zij leren elkaar in Amsterdam kennen, waar Collignon zijn studio heeft. Inmiddels is de band uitgebreid tot een viertal. Gino Boombambu Bombrini en Rene Kuhlmann zijn bij het duo gevoegd.In oktober 2012 verscheen het debuutalbum "Riots in the Jungle" en hiermee tourt de band nog altijd. Het afgelopen jaar hebben zij een indrukwekkende tour achter de rug en is het stiekem toch wachten op een nieuw album.

Het optredenVoor Mpodia was ik dit jaar al eens eerder bij een optreden van Skip & Die. En dat smaakte naar meer. Skip & Die sluit een succesvolle tour af in de Melkweg. Maandenlang hebben zij in verschillende lande opgetreden en ook deze avond wordt een waar feest. Hoewel je merkt dat de bandleden blij zijn dat dit het laatste optreden van 2013 is, ogen zij niet moe en geven zij zich helemaal. Het is een kleurrijke band qua kledingstijl en muziekinstrumenten. Zoals altijd weet Cata Pirata je bij de opkomst te betoveren. Ze bespeelt het publiek. Dat doet zij enerzijds met haar extravagante uiterlijk, anderzijds voelt zij zich zichtbaar in haar element op het podium. Ze gebruikt het hele podium en maakt continu contact met het publiek. Het optreden begint met de nummers "Jungle Riot" en "La Cumbia Dictatura". Het publiek vergeet hun Nederlandse roots en gooien alles los op de afrobeats van Skip & Die. De muziek is erg aanstekelijk en binnen no-time is de gehele Melkweg betovert. Maar muzikaal gezien is het ook indrukwekkend. De mannelijke bandleden weten de aandacht naar zich toe te trekken door met volle overgave te spelen. Het is een lust voor het oog om naar percussionist Gino te kijken. Door zijn energieke inzet vliegen de zweetdruppels na enkele nummers de lucht in.

Ook tijdens "ZumZuma" (afkomstig van de EP "Muti Murder" uit 2013), wat meer techno-invloeden heeft, houdt Cata Pirata de aandacht van het publiek vast. Om bij het volgende nummer vervolgens het publiek in te stappen. De hele zaal zakt met Cata Pirata door de knieën om bij het horen van de beats op te springen. Dit is iets wat Skip & Die vaker tijdens optredens doet, maar past goed bij de avond en het publiek vindt het fantastisch.Het optreden sluit Skip & Die af met een lange versie van "Muti Murder" en laat het publiek, na een indrukwekkend applaus, bezweet achter. Dit was een zomers kerstfeest.

De conclusieNa Skip & Die deze zomer in Utrecht te hebben gezien, was ik benieuwd naar meer. Na het optreden in de Melkweg te hebben gezien, smaakt het nog altijd naar meer. Maar nu ben ik vooral benieuwd naar nieuwe nummers, zoals "ZumZuma" en "Muti Murder". Skip & Die is fantastisch om live mee te maken; je viert het leven, danst tot je niet meer kan. En dat gevoel mag, wat mij betreft, doorgezet worden.