DOOR JOKE SCHOT
2015-02-24 07:00:00 • 3 min lezen

Slotconcert Tour d'Amour

Jett Rebel, Heineken Music Hall, Amsterdam. 21 februari 2015 Tekst: Roland Huguenin   Voordat de enorme rode gordijnen opengaan, pept de in livrei gestoken gastheer het publiek nog even op. Alsof dat nodig zou zijn. De eerste maten van ‘Pineapple Morning’ klinken. ‘Jett’ in rode neonletters en een neon-wit hart lichten op. Hangend aan kabels en gevangen in spotlights, zweeft Jett Rebel zingend en gitaar spelend naar het podium. Zijn outfit bestaat uit een smalle zwarte broek, een wit kanten singlet en strakke retro schoenen. Hij draagt een zwarte page-pruik en zijn ogen gaan schuil achter een grote campy zonnebril met ronde glazen. Op zijn gezicht staat een ontwapenende grijns. Met het slotconcert van zijn Tour d’Amour stonden Jett Rebel en zijn band zaterdagavond in een uitverkochte HMH, met een spectaculaire, drie uur durende show. Dit concert moest zijn grootste show worden. Dat is gelukt. De strak geregisseerde avond werd één groot feest. De rebel in Jett noemde het zelf een groot orgasme.

De roem van Jelte Tuinstra is in korte tijd gestegen tot grote hoogte. Iets meer dan een jaar geleden was hij nog vrijwel onbekend. Nu, na een enorm creatief en productief jaar, wordt hij op handen gedragen en is hij een publiekslieveling geworden. Het lijkt Jelte niet te deren.

Ontspannen en bruisend van energie, speelt en zingt Jett Rebel al zijn liedjes. Hij rent rond en maakt sprongen. Soms lijkt hij te zweven als een antilope. Opzwepende (sinthy)pop gedrenkt in funk en (glam)rock, afgewisseld met (smachtende) ballads, houden het concert goed in balans. Wat maakt Jelte/Jett, ook live, nou zo bijzonder? Zijn muziek, zijn enthousiasme, zijn androgyne (kop)stem, zijn act, zijn veelzijdigheid? Vragen die zich moeilijk laten beantwoorden. Zijn muziek is ongrijpbaar. Iedereen is het er over eens dat je daarin allerlei stijlen kunt herkennen. Hij heeft goed geluisterd naar zijn grote voorbeelden, wordt steeds gezegd. Hij is de kroon-Prince. Zeker is dat hij hard heeft gewerkt en zijn hart volgt. Voor tekst en muziek blijft Jett Rebel dicht bij zichzelf en veel inspiratie doet de rest.

“Wie is mijn liefje vanavond? Ik zal heel goed voor je zorgen en je allemaal kusjes geven op lekkere plekjes”. Liefkozend en ondeugend, speelt Jett in op de sentimenten van zijn hongerige publiek. ‘Hits for Kids’ is de metafoor waarmee hij zijn volwassen naam nu definitief heeft gevestigd. Jett neemt de vrijheid om te doen wat hij leuk vindt. Hij mengt zijn muziek tot een eclectisch geheel van veel gitaar, rock-n’-roll, flowerpower tot meerstemmige koortjes, en wekt daarmee voortdurend associaties op. In de kern is Jett Rebel een singer songwriter, die een flink stuk verder gaat. Hij is vooral heel erg Jett. Zijn muziek tilt je op. De zaal reageert dolenthousiast.

De avond eindigt met de bakermat van de popmuziek: de grote rock-‘n-roll-helden. Jett speelt een reeks eigen versies van liedjes van onder andere Bill Haley en James Brown. Een staaltje zelfrelativering.