DOOR MANDY LEEUWIS
2014-09-16 07:00:00 • 9 min lezen

Smeerboel Festival Utrecht

Ooit begonnen als een feestje in de DB's en inmiddels uitgegroeid tot één van Utrechts grootste festivals. Smeerboel Festival heeft dit jaar nóg meer verschillende genres bij elkaar gevoegd. TivoliVredenburg met een live-stage en, evenals vorig jaar, een hiphop-stage. Naast de verschillende house/techno stages maakt het dat er zaterdag 13 september genoeg te ontdekken is.

Het festivalDe eerste stappen op het festivalterrein zijn wennen. De tenten zijn nog vrij leeg, doordat het merendeel van de bezoekers aan het genieten is van de zon en de deuntjes op de achtergrond. Niet alleen het programma is er één van grote variatie, ook de bezoekers zijn dat. Van de typische technobezoekers (het bloemenshirt voor mannen is ook hier weer een succes) naar de bandjesmensen.

Het Smeerboel-avontuur begint met het optreden van Jack Parrow. Een "poeshard" optreden van de Zuid-Afrikaanse rapper die een klein publiek compleet los laat gaan. Een brace om de knie, een fles Jägermeister in de hand en de befaamde pet op zijn hoofd zijn de ingrediënten die al snel verschillende moshpits laten ontstaan. En waarschijnlijk meteen ook de laatste van Smeerboel. Jack Parrow sluit zijn optreden af door over de handen van het publiek te lopen en al stagedivend zijn weg terug te vinden. Het publiek? Die staat zwetend na te genieten.

Dit kan echter niet te lang, want inmiddels is Typhoon zijn optreden begonnen. Met een 3voor12 Award op zak staat Typhoon met zijn band voor een tent die hutje mutje vol is. Soms ietwat overdonderd van zijn succes, maar na na Lowlands weet hij ook Smeerboel mee te krijgen. De hiphop-tent barst bijna uit zijn voegen en laat andere stages ietwat treurig achter. Natuurlijk heeft de mainstage, de Techno tent, genoeg aanloop. In deze grote tent met veel aandacht voor lichtprojecties zijn de liefhebbers van techno verzameld en te wachten op afsluiter ROD.

De avond valt met het concert van Skip & Die, de act met twee Utrechtse muzikanten. Ze touren al enkele jaren rond met het album 'Riots In The Jungle' op zak. En ook nu zijn er geen nieuwe tracks te bekennen. Dat zorgt ervoor dat het optreden weinig verrassend is. Het enige verrassende element is wanneer er richting het einde van het optreden ineens grote takken de tent in worden gedragen. Als opmaat naar de set van Kees van Hondt, al jaren hekkensluiter van Lowlands en organisator van Utrechts 'Derde Keesdag'. Kees van Hondt voelt als een nóg vreemdere eend in de bijt tijdens Smeerboel, maar... het gaat los! Takken, opblaasbare dieren, banken en Def Rhymz in een badkuip. Alles verschijnt in de tent. Kees zelf kijkt niet op of om, terwijl het publiek in een polonaise door de tent danst. Na deze set kun je niet anders dan in de buitenlucht op adem komen en klagen over de lichamelijke pijntjes door het vele springen en dansen.

De conclusie Voor volgend jaar zijn wij benieuwd of Smeerboel de variatie nog meer zal opzoeken. Dit jaar was die er namelijk wel, maar leek de organisatie ook nog wat zoekende te zijn naar zijn identiteit. Dit jaar eindigt Smeerboel zwetend en uitgeput van het vele dansen. Maar met een grote glimlach op het gezicht.