2014-04-21 07:00:00 • 11 min lezen

SOHN in de Melkweg Amsterdam

Woensdag 16 april maakte SOHN zijn opwachting in de Melkweg in Amsterdam.

SOHN, ook wel Christopher Taylor, is een Engelse singer-songwriter/producer uit Engeland, maar woont tegenwoordig in Wenen. Door in 2012 zijn nummer 'The Wheel' en 'Red Lines' op Soundcloud te plaatsen, is hij opgepikt door onder andere The Guardian. Al snel vergeleken zij SOHN met James Blake en Gotye. Eind 2012 bracht hij de EP 'Wheels' uit en bezorgt hem een contractdeal, gevolgd door het nieuwe album 'Tremors', wat afgelopen 7 april is released.

Het concertBij binnenkomst in de kleine zaal van de Melkweg maakt de imposante opstelling van het podium al gelijk indruk. SOHN vooraan in het midden, verbonden met zijn twee andere bandleden in een scherpe driehoek door verticale lichtgevende buizen.

Stipt om negen uur betreedt SOHN het podium en begint in het donker aan zijn set. Het publiek is rustig en laat zich meevoeren door de ingetogen stem van Taylor die 'Tempest' inzet. De stem van Taylorwordt wel eens omschreven als een gedrogeerde Gotye. Dit komt waarschijnlijk door de lichtelijk melancholische stijl van SOHN, ondersteunt door minimale elektronische beats. Maar die beats worden steeds meer uptempo evenals de flitsende lichten. Een duidelijke opbouw waarbij de muziek steeds innemender en intenser wordt.

Het publiek gaat met deze sfeer mee. De complete stilte vanuit de zaal wordt na ieder nummer steeds meer overstemd door luid gejuich wanneer een nummer eindigt. Taylor maakt tijdens het spelen contact met het publiek vanachter zijn keyboard met zijn indringende blik. Verder is hij zijn spel vooral met de ogen dicht en lichte handgebaren aan het ondersteunen. Af en toe spiekt hij onder zijn donkere muts met kap het publiek in, waarbij een kleine grinnik te zien is. Na één van zijn nummers juicht en joelt het publiek zo luid dat SOHN dit beantwoordt met: "We are in that kind of Wow zone".

SOHN laat een mooie mix van de EP en het album 'Tremors' ten gehore brengen. De elektronische beats tezamen met de geweldige lichtinstallatie zorgen ervoor dat het publiek steeds moeilijker stil kan blijven staan en na ieder nummer steeds meer meebeweegt. In de toegift, bij het starten van 'Articifice' zegt SOHN: "I want everyone to dance!". Hierna volgde zijn doorbraak en grote hit 'The Wheel' en verschijnen er verschillende handjes in de lucht. Het publiek springt en zingt luid mee met de teksten.

De conclusieSOHN bedankt iedereen en roept hen hopelijk op Lowlands weer te zien. Hij springt vanachter zijn keyboard naar de voorkant van het podium om iedereen nog vaarwel te zwaaien en het applaus in ontvangst te nemen, maar ook te geven. Zo snel als SOHN kwam is hij gegaan (het concert duurde een uur), zonder grote verrassingen. De kritische noot van vanavond: alle tracks werden exact gespeeld zoals opgenomen. Bij een live optreden mag je verwachten dat er met de zang en instrumenten wordt gespeeld om er een twist aan te geven en iedereen met een omver geblazen gevoel naar huis te laten gaan. Ookal gingen we niet met 'Tremors' naar huis, toch deed SOHN niet onder aan wat we van zijn muziek gewend zijn: stuk voor stuk prachtige nummers ondersteunt met nog intensere vocalen.