2014-09-26 07:00:00 • 12 min lezen

SOHN in Tivoli De Helling‏ Utrecht

Tekst: Terrence Ramses

Op een herfstige woensdagavond maakt SOHN zijn opwachting in Tivoli De Helling Utrecht. Dat SOHN na het concert in de Melkweg eerder dit jaar meer bekendheid heeft gekregen is duidelijk te zien aan publiek. En dat is ook niet zo gek, het succes van zijn eerste album 'Tremors' uit april 2014 heeft een aantal pareltjes voortgebracht die niet onbekend zijn gebleven bij het grote publiek.

Het concert De opstelling van het podium heeft magie door de opstaande TL-balken die als ondersteuning zorgen voor de melancholie in zijn muziek. Je merkt dat Taylor toch wat meer 'stage presence' heeft gekregen in de afgelopen maanden. Hij maakt meer contact met het publiek en doet halverwege zijn set ook zijn zwarte cape af. Helaas betekent dit wel een val van zijn kruk, wat tot hilariteit voor zowel de zanger als het publiek zorgt. "I better not find this on Youtube!" schreeuwt hij lachend als hij één van de vele oplichtende smartphones aanwijst.

Zijn concentratie voor het volgende nummer krijgt hij door dit voorval niet terug, maar betekent wel dat we zijn nieuwe nummer 'Chase' mogen horen. Helaas is dit nummer niet erg vernieuwend. Dit wordt snel goedgemaakt als we genieten van zijn eerste hit 'The Wheel'. De avond bouwt rustig op en aan het slot van zijn set gaat het publiek los op 'Lights' waarbij de lichtinstallatie absoluut het plaatje compleet maakt.

De conclusie Waar SOHN gegroeid is als artiest, is dit ook weer een valkuil. De concentratie waarin wordt gespeeld en de productie passen helemaal bij zijn muziek en het publiek is dan ook doodstil gedurende zijn tracks. De valkuil ligt in de Mariah Carey momentjes waar de teksten met vele adlips worden gebracht wat eigenlijk afbraak doet aan de puurheid van zijn muziek. Hetzelfde geldt ook voor de extra geluidjes en effecten uit de synthesizers die gebruikt worden om tracks met elkaar te verbinden. Geen idee waarom hiervoor gekozen is, want het leidt eigenlijk meer af dan dat het aandacht trekt.