Spandau Ballet live in Poppodium 013 in Tilburg

2018-10-29 07:00:00 • 3 min lezen

Pop

Na een lange afwezigheid was de in de jaren ’80 immens populaire band Spandau Ballet terug in Nederland voor een tweetal concerten. Ze verkochten meer dan 20 miljoen platen en scoorden grote hits.

Nieuwe frontman Ross William Wild
Het is dan ook niet vreemd dat de gemiddelde leeftijd van de bezoekers vanavond in Poppodium 013 hoger ligt dan 20. Maar de verwachtingen zijn hooggespannen hoe de gebroeders Kemp en consorten na al die jaren zullen klinken. En hoe zou de nieuwe zanger Ross William Wild in dit plaatje passen? Na een prima support act van Bang Bang Romeo die een waanzinnige versie van Radiohead’s ‘Creep’ speelden, waren daar de instrumentale klanken van ‘Gold’. De bandleden positioneren zich één voor één en met ‘Chant No. 1’, ‘Only when You Leave’ en ‘Highly Strung’ waant het publiek zich gemiddeld weer enkele decennia jonger. Opvallend is de klankleur van de stem van zanger en frontman Ross William Wild want die heeft erg veel overeenkomsten met de stem van het originele boegbeeld van de band, Tony Hadley.

13 juli 1985, een bijzonder dag uit de muziekgeschiedenis
Hoe groot Spandau Ballet was wordt (bewust) onbedoeld nog maar eens verteld door bassist Martin Kemp als hij ter introductie van ‘Virgin’ refereert aan die memorabele 13e juli 1985 toen zij ook hun opwachting mochten maken op Live Aid en naast dit nummer ook ‘Only When You Leave’ en ‘True’ op Wembley speelden. Gaande weg de avond neemt de band het publiek ook maar naar de beginperiode met nummers als ‘Mandolin’ en ‘Confused’. Nadat het publiek de hit ‘To Cut A Long Story Short’ heeft meegezongen is daar de eerste verkleedpartij van Ross. Natuurlijk mag de ballad ‘I ‘ll Fly For You’ deze avond niet ontbreken en de multi-instrumentalist Steve Norman laat nog maar eens horen dat de saxofoon onlosmakelijk verbonden is met de sound van Spandau Ballet.

Een avond vol nostalgie
Tijdens het concert is er wel het spelplezier tussen de bandleden maar de interactie met het publiek blijft wat achter. Na ‘She Loved Like Diamond’ stelt Ross William wel “My New Band” voor en wordt er hier en daar een grapje gemaakt, maar echt interactie met het enthousiaste publiek is er niet deze avond. Overigens mag dat de pret niet drukken want inmiddels zingt iedereen wel ‘Round And Round’ en een nummer als ‘Lifeline’ uit volle borst mee. Het is tenslotte een avondje vol nostalgie en herkenning geworden als de band afsluit met één van de grootste hits van de band ‘True’.

Gold, dé hit
Toch missen we nog iets en het kan dan ook niet anders of de band komt terug voor een “encore”. Als de eerste noten door Gary Kemp op zijn akoestische gitaar worden ingezet, haakt het publiek als door een magneet aangetrokken aan en zet de hele zaal ‘Through The Barricades’ in. Maar er ontbreekt natuurlijk nog één nummer. Zoals Martin Kemp het ook aangeeft dat hij niet anders verwacht dan dat de hele zaal ‘Gold’ uit volle borst en letterlijk mee gaat zingen….. en natuurlijk zingt iedereen dé hit van Spandau Ballet mee want werkelijk iedereen kent dit nummer. Na het publiek bedankt te hebben om na al die jaren naar 013 te komen vertrekt het publiek nadat de lichten zijn aangegaan naar huis. Tevreden, vol nostalgie en al neuriënd “Gold (gold)  / Always believe in your soul / You've got the power to know / You're indestructible / Always believe in, that you are
Gold (gold) …

Pop