2016-07-01 07:00:00 • 2 min lezen

Spend the Evening with Alice Cooper

TEKST: ROLAND HUGUENIN

Op 20 juni 2016 trad Alice Cooper op in Poppodium 013 in Tilburg.

Gehuld in een koningsmantel overziet hij als een absoluut heerser zijn koninkrijk en kijkt neer op zijn onderdanen. Alice Cooper opent zijn act en speelt zijn tot in perfectie uitgewerkte rol.

Alice Cooper geeft een exclusief clubconcert in Tilburg. Al ruim een uur voor aanvang van het concert is de vernieuwde grote zaal van 013 volgelopen met verwachtingsvolle fans. Onder het publiek zijn  ook mensen van buiten de landsgrenzen. Er gonst opwinding en de sfeer is opperbest. Uit de speakers klinkt muziek van Alice. Het podium wordt verhuld door een blauw beschenen doek, waarop in monsterlijk formaat vampierogen zijn geschilderd die wezenloos de zaal in staren. Talloze fans zijn gehuld in tour-T-shirts van Alice. Feiten, statistieken en wetenswaardigheden worden uitgewisseld en mensen halen herinneringen op aan eerdere shows. Horror vacui leeft bij mensen uit alle windstreken, van alle leeftijden, van alle rangen en standen, en wellicht ook van alle gezindten.

Alice Cooper bouwt het ‘feest’ van herkenning, waarin artefacten van het kwaad, angst, schuld, straf en boete, breed worden uitgemeten. Alice Cooper, het alter ego van Vincent Damon Furnier (1948), laat zien dat hij als componist, (glam)rockzanger en muzikant nog steeds in staat is om een ongeëvenaard goede show neer te zetten. In hoog tempo en perfect getimed, wordt het publiek meegezogen in een performance van rockmuziek, gierende gitaren, kostuums, figuranten, decors, choreografie, licht, vuurwerk, rook, ballonnen, dollars en eindeloos veel bloed en glitter. De stem van Alice – hij is goed in vorm –  gromt vals en draconisch. Zijn gelaat blijft strak in de plooi en verraad geen greintje mededogen. In zijn rol verbeeldt hij ons demonische onderbewuste tot in perfectie.

Alice Cooper is al meer dan vijftig jaar actief als muzikant en staat nog steeds met veel plezier op de planken. Zijn energie heeft een inspirerende uitwerking op zijn muzikanten. De band is deze avond in topvorm. De huidige line up van de band bestaat uit de gitaristen Ryan Roxie (1994-1998; 1998-2005; 2012-heden), Nita Strauss (sinds juni 2014) en Tommy Henriksen (sinds 2011), basgitarist Chuck Garric (sinds 2002) en drummer Glen Sobel (sinds 2011). De live-act is bij velen bekend, maar dat is van ondergeschikt belang. De show verloopt in hoog tempo en onder een strakke regie. Alice Cooper was en is zijn tijd ver vooruit. Hij was grondlegger van de glam/hardrock, voegde daar theater aan toe en creëerde rockopera avant la lettre. De muziek, de performance en het theater vormen samen een show, waar je niet snel op raakt uitgekeken.

De setlist bevat Black Widow, Nice Guy, Under My Wheels, Public Animal #9, Billion $ Baby’s, Long Way To Go, Woman Of Mass (met een verpletterende solo van Nita Strauss), Poison, Halo of Flies (met een onwaarschijnlijke drumsolo van Glen Sobel), Frankenstein, Cold Ethyl, Only Woman Bleed, Guilty, Dwight Fry, Killer/Love Dead, Pinball Wizard, Fire, Suffragette City, Ace of Spades, 18 en School’s Out. Elected! is de encore.

Een geslaagde gimmick is een optreden van Hillary Clinton en Donald Trump. De twee vechten elkaar de tent uit terwijl de vette smile niet van hun lippen wijkt. Bezorgde buurtbewoners sturen de brandweer naar 013 omdat er veel rook uit het dak opstijgt. Napret op twitter. “Alice Cooper is erg hot'', grapte 013-directeur Frens Frijns. Na ruim anderhalf plezier is iedereen toe aan verkoeling. Het publiek blijft lang hangen om na te praten en hopend op een glimp van Alice. Aan die exclusiviteit hangt echter een prijskaartje… Wie er in Tilburg bij was, zal voldaan terugkijken en uitzien naar een volgende show.