DOOR FREDDY VAN DER PUTTEN
2012-10-31 07:00:00 • 5 min lezen

Spinvis haalt het randje er een beetje af

Spinvis, Vredenburg 27-10-2012

Spinvis is een veredeld solo project van multi-instrumentalist Erik de Jong. Hoewel Spinvis amper 10 jaar enige bekendheid geniet, is het in de Nederlandse alternatieve pop scene inmiddels een niet weg te denken begrip. Erik de Jong mag bij het schrijven van zijn liedjes en het opnemen ervan weinig hulp behoeven, bij het live vertolken van zijn ingetogen pareltjes op het podium, krijgt hij steevast bijval van enkele topmuzikanten. Spinvis live is dan ook meer dan een one-man show. Zijn breekbare liedjes krijgen door bijval van drums, toetsen, een cello en een basgitaar aardig wat vlees om de botten.   Dit in tegenstelling tot de kost die de tweelingbroers Arnout en Sander Brinks van Tangerine in het voorprogramma opdienen. Hun zoetgevooisde combinatie van akoestische folk- en country rock heeft weinig om het lijf. Toch bieden zij met hun heerlijke samenzang een fijne opwarmer voor een intieme avond. Dicht tegen elkaar aan, zowel muzikaal als fysiek, weten zij het publiek te bereiken. Door het maken van enkele scherpe opmerkingen en het laten rondgaan van een fles Red Label krijgen ze de lachers op hun hand en hebben bij het voltooien van hun set de aanwezigen klaargestoomd voor het hoofdprogramma...   Bij opkomst van 'de band' Spinvis, neemt de sfeer een waarneembare wending. De mensen die onderling eerst nog enkele anekdotes uitwisselden, worden vanaf de eerste noten direct bij de les geroepen. De lichten dimmen en de spots schijnen onheilspellend over het podium. Opener Goochelaars en Geesten van het gelijknamige tussendoortje, zet de toon van de avond: Intiem, meeslepend en licht psychedelisch. De fluisterzang van Erik de Jong dwingt het oor zorgvuldig te luisteren. En dat is dan ook exact wat er gebeurt.   De setlist is een mooie balans tussen oude en nieuwe nummers en geven een goed beeld van het totale oeuvre, hoewel de afwisseling tussen uptempo en intieme liedjes soms wat abrupt en onverwacht is. Zo wordt het meeslepende en repetitieve Club Insomnia gevolgd het fragiele, uitgeklede lied Overvecht. Dat die arme Ronnie vanavond twee keer moet opdraven blijft eveneens niet onbesproken, al zit zijn haar nu wel goed...   Het geluid is overtuigend, de sfeer ontspannen en als een zielsverwant van publiekslieveling Ronnie in Wespen op de Appeltaart zijn verhaal heeft gedaan en de roze koeken op zijn, houden we een voorgedane suggestie in gedachten voor als we morgen ontwaken met een kater :     "Begin de dag met Tequila, dan is het randje er een beetje af..."       Tekst: Freddy van der Putten Foto's: Anoek de Wit