2016-03-17 07:00:00 • 11 min lezen

Stef Bos in het theater.

Met “Een Sprong In De Tijd” gaat Stef Bos in zijn theater tour terug naar 1991. Het jaar dat hij met zijn autootje door Nederland en België rijdt om zijn debuut album “Is Dit Nu Later” promoten. Een album met zijn hits “Papa” en “Wat Een Wonder”. Maar waar gelijktijdig de kinderen hem kenden als buurman Joop Mengelmoes van Samson & Gert.

Het is nu 25 jaar later. Stef Bos gaat live niet een overzicht geven wat er in deze 25 jaar is gebeurd, maar legt subtiel deze twee jaren naast elkaar. De jaren waarin hij als beginnend muzikant/ theaterman zijn dromen en geluk na streeft en nu terugkijkend vraag hij zich af wat dat geluk toen is. Het loslaten van de drang en druk in je hoofd om vrij te kunnen zijn in je denken en doen, geeft geluk weer. In die zin heeft hij het geluk naar zijn zeggen dit inmiddels behaald. Liedjes als “Ruimte In Mijn Hoofd” en “Jong In Mijn Kop” brengt de 55 jarige zanger terug in de tijd. Stef Bos is een verhalenverteller. Dit doet hij in zijn liedjes en doet dat inmiddels ook op het podium. Zijn verhalen over de liedjes die veelal een levendige betekenis krijgt wanneer hij het verhaal er om heen verteld. De “verbeelding” is voor hem dan ook een groot goed. Naast de songs van het debuut album worden de songs van het laatste album “Een Sprong In De Tijd” allemaal live gespeeld. Het sfeervol decor is donker met wat bijlicht waardoor de intimiteit wordt vergroot. Verhalen over zijn zoon en zijn vader gaan als een rode draad door de voorstelling. Tevens wordt er even gerefereerd dat er in 1991 een nieuwsbericht is over de moeizame integratie van jongeren in Molenbeek. Iets waar we nu over na kunnen denken waarom dit niet is opgepakt. Het zijn thema’s die Bos aan de kaak stelt en zich afvraagt wat de mensheid heeft gemist. De veranderingen die soms nodig zijn om uit de standaard situatie te komen met het nummer “Hoek Af” of “Einde of Begin”. Het ruim twee en half uur concert is meer dan alleen de liedjes van Stef Bos, maar vooral het verhaal dat hij meebrengt geeft dat de bezoekers aan zijn lippen hangen als volwassen kinderen voor een poppenkast. Om zo “Dichter Bij De Kern” te raken, “In Vogelvlucht” door de “Foto’s” van “Mijn Tijd” te gaan en tot slot met een fles “Wodka” het moraal te geven met “Kan Het Niet Alleen”.

Stef Bos en zijn band is de komende tijd te zien in theaters van: 17 maart Purmerend 18 maart Leiden 19 maart Hardenberg 23 maart Venray 25 maart Sittard 26 maart Maastricht 30 maart Groningen 31 maart Alphen aan de Rijn Etc.