2012-04-24 07:00:00 • 9 min lezen

Sterke performance Ben Howard in Tivoli de Oude Gracht

Ben Howard heeft oktober 2011 zijn debuutalbum ‘Every Kingdom’ uitgebracht en staat vanavond voor een uitverkochte Tivoli. Met zijn doorvoelde stem, zijn ijzersterke gitaarspel en zijn poëtische teksten heeft Howard al een groot deel van Europa voor zich gewonnen en is hij nu bezig met het veroveren van Amerika. Toch komt hij nog steeds standaard met een kapotte spijkerbroek en simpel T-Shirt het podium op en lijkt hij nog verlegen te worden van het enthousiasme van het publiek. Gelukkig geeft hij zo’n sterke perfomance dat hij ook vanavond weer genoeg heeft aan zijn stem, gitaar en zijn begeleidende band. Het concert opent met support act Emmy the Great. Deze Britse zangeres heeft een goede stem en een leuke verzameling liedjes, maar komt in Tivoli niet zo goed uit de verf. Haar oortjes doen het niet, waardoor ze niet hard durft te zingen en zichtbaar geïrriteerd is. Haar gitaarspel is helaas ook niet sterk genoeg om echt indruk te maken. Daarnaast komen haar sarcastische grapjes niet echt aan bij het publiek. Ze lijkt een beetje op te beuren wanneer iemand uit het publiek het verzoeknummer ‘We Almost Had A Baby’ roept, maar hieruit laat ze de, mooiste en gelijk ook meest ingewikkelde stukken weg. Ze doet hard haar best, maar na een stuk of zes nummers bedankt ze het publiek en loopt ze snel het podium af. Een hoge barkruk wordt op het podium gezet en Ben’s gitaar wordt alvast klaar gelegd. Ben en zijn band bestaande uit celliste, drumster en basgitariste India Bourne, drummer Chris Bond en een extra basgitarist betreden kort daarna het podium. Een beetje verlegen gaat Ben op zijn stoel zitten en legt zijn gitaar op zijn schoot. Hij begint zijn gitaar horizontaal te bespelen en zet het nummer ‘Depth over Distance’ in. Een prachtig nummer wat niet op zijn debuutalbum ‘Every Kingdom’ staat, maar waar hij de zaal direct mee plat speelt. Bovendien laat hij er meteen zijn gitaarkunsten mee zien, die zich niet beperken tot het bespelen van de gitaarsnaren, maar ook het gebruik van zijn gitaar als percussie-instrument omvatten.  Na twee nummers spreekt Ben het publiek toe en vertelt hij hoe indrukwekkend hij het vindt hoe veel mensen er naar zijn concert zijn gekomen. Vanavond staat het hele balkon zelfs vol, terwijl het balkon niet eens geopend was bij zijn vorige optreden in Tivoli. Hij kondigt aan nu een wat vrolijker nummer te gaan spelen en zet het zwoele zomeravondnummer ‘Old Pine’ in. Het publiek zingt onderhand vrolijk mee, wat Ben en zijn band duidelijk amuseert. Hierna volgen onder andere de nummers ‘The Wolves’ waarbij het publiek tegen het einde van het nummer in call-and-response stijl “love love love” meezingt met Ben Howard. Ook tijdens melancholischere nummers als ‘Black Flies’ krijgt Ben het publiek met zich mee door zijn intens doorvoelde stem en intrigerende gitaarspel.Het publiek zit er zo in dat het tussen de nummers door helemaal stil is. Ben merkt op dat het redelijk intimiderend is om voor een hele zaal met mensen te staan die stil staan te wachten tot hij een nieuw nummer begint. Al helemaal wanneer de mensen op het balkon slechts verlicht worden door back-lighting.  Om zijn zenuwen te onderdrukken neemt hij nog een slokje uit zijn beker met ‘special coffee’ en speelt door. Wanneer Ben en zijn band van het podium lopen trekt het tot dan toe stille publiek zijn mond open en wordt er aan één stuk door gejoeld en geapplaudisseerd. Na een aantal minuten zet iemand het beginstuk van ‘The Wolves’ in en valt de hele zaal in met gezang en geklap. Wanneer de band het podium weer op komt barst de zaal opnieuw in applaus los. Duidelijk geamuseerd complimenteert Ben het publiek met haar ritmegevoel en speelt hij de laatste twee nummers van de avond. Zichtbaar tevreden verlaat het publiek de zaal en overal zijn positieve reacties te horen. Naast Ben is iedereen ook diep onder de indruk van de multi-getalenteerde en bloedmooie India Bourne. Ben kan er waarschijnlijk wel op rekenen dat Tivoli de volgende keer opnieuw uitverkocht voor hem staat. Misschien moet er voor de gelegenheid een zelfs extra balkon gebouwd worden.