DOOR MANDY LEEUWIS
2013-12-23 07:00:00 • 12 min lezen

Stromae: kwam, zag en overwon de Melkweg

Het podiumStromae stond zaterdag 21 december in de uitverkochte grote zaal van de Melkweg.

De artiestStromae. Een anagram van Maestro. Paul Haver. De stem van de verloren generatie.Deze 28-jarige Belg staat bekend om zijn sterke inhoudelijke songteksten waarbij hij ingaat op onderwerpen als de crisis en jeugdwerkloosheid. Maar ook persoonlijke malaises zoals de breuk met zijn geliefde in zijn laatste hit 'Formidable'. Ondanks de vrolijke toegankelijke beats van zijn muziek en de Franse taal, voel je de heftigheid van zijn teksten. Stromae brak in 2009 door in thuisland België en vervolgens in 50 andere landen met de hit 'Alors On Dance'. In 2010 en 2011 wint hij verschillende awards en krijgt zijn succes steeds meer vorm. Hoewel in Nederland Stromae het Belgische antwoord op De Jeugd van Tegenwoordig  werd genoemd, is Stromae wereldwijd een succes. Zijn laatste hit 'Formidable' begon met een mediastunt, waarin Stromae op een Youtube filmpje stomdronken te zien is en wordt opgepakt. Dit bleek de nieuwe videoclip te zijn. In 2014 gaat zijn tour verder en staat hij 23 januari in Tivoli Vredenburg, 24 januari in de Effenaar en 2 april in de Heineken Music Hall.

Het optredenDe rij met wachtende fans voor het concert eindigt op het Leidseplein; het wordt vanavond druk in de Melkweg. Ook het voorprogramma van Thomas Azier is drukbezocht. En de stemming zit er al goed in. Rond 21:30 uur bestormt Stromae met zijn driekoppige band het podium. Allen in matchende retro-outfits. In een mengelmoes van Nederlands, Frans en Engels heet hij iedereen welkom en start het concert met 'La Fête'. Stromae staat hierbij doodstil achter zijn microfoon en lijkt een soort staatsman die het volk toespreekt. Deze houding laat de Belg vrij snel weer los. Het concert van Stromae is een show waarin Stromae het publiek toespreekt, grappen maakt en uitbundig danst. Soms ietwat theatraal, maar dat misstaat het concert niet. Voorafgaande aan ieder nummer neemt Stromae de tijd om het publiek toe te spreken. Dit is geen artiest die simpelweg zijn nummers uitvoert, dit is een artiest die het concert meer gelaagdheid geeft. Zijn teksten probeert hij te visualiseren. Enerzijds met zijn mimiek, anderzijds met artributen of de visualisaties op het grote scherm achter de band.Vanavond laat Stromae enkele nummers van zijn debuutalbum 'Cheese' horen, maar de meeste nummers zijn afkomstig van zijn nieuwe album 'Racine Carrée'. Eén van de hoogtepunten is 'Formidable', waarbij Stromae op het podium "dronken" zijn videoclip vertolkt. Voor de toegift, tijdens Alors On Dance, komen The Opposites het podium op. Stromae is met hen een samenwerking aangegaan, maar geeft daar tijdens het concert nog niets van weg. Het nummer 'Thunder' van The Opposites zet de zaal op zijn kop. Dit zet Stromae na de toegift voort met een lange versie van 'Papaoutai' en sluit hiermee de avond af.

De conclusieWanneer je meer van bandjes houdt die no-nonsense hun nummers uitvoeren, dan ga je een concert van Stromae niet leuk vinden. Het is daarvoor ietwat te theatraal. Maar voor de liefhebbers: Stromae begon het concert als een staatsman die het publiek toesprak om een feest (la fête) te vieren. En dit gebeurde. Stromae kwam, zag en overwon de Melkweg.