2013-09-20 07:00:00 • 12 min lezen

Supersilent in de Schuttershof, Middelburg

Zowel de naam van de band als de aankondiging dat het om jazz zou gaan zijn misleidend. Zelfs geïmproviseerde jazz komt bij lange na niet in de buurt van de muziek die door deze groep ten gehore wordt gebracht. Tijdelijk uitgebreid van gitarist, Stian Westerhus, was dit avant gardistische trio uit Noorwegen naar Middelburg afgereisd.  Het concert bestond uit twee composities van elk ruim een half uur. Zoals te verwachten was het een aaneenschakeling van improvisaties, soms uiterst extravert, dan weer zeer ingetogen, geen moment saai. De heren plegen zich niet voor te bereiden op optredens (overigens ook niet voor cd opnames), ze “doen maar wat”, hoewel…. Het blijft toch knap hoe consistent de band klinkt bij het ogenschijnlijke “geklooi”. In het bijzonder bij de heftige geluidsexplosies, die wat mij betreft wel iets minder hard hadden gemogen. De “stillere”, rustige momenten blonken uit door fraaie klanken van Arve Henriksen op trompet en Stian Westerhus op gitaar met strijkstok. De harmonie in de composities is vooral te danken aan de twee keyboardspecialisten, Ståle Storløkken (diverse klavieren) en Helge Sten (elektronica, drones en noise).  Afgezien van enkele negatieve reacties van sommige teleurgestelde toehoorders was de algemene conclusie dat dit toch een zeer bijzonder optreden was. Persoonlijk vond ik het een niet te missen concert. Je moet die jongens minimaal een keer live meegemaakt hebben. Voor degenen die Supersilent niet kennen, er staan diverse filmpjes op youtube die het bekijken meer dan waard zijn. Compromisloze muziek van pioniers in abstracte muziek. Schuttershof is een sfeervolle en zeer plezierige muziekhal en een bezoek meer dan waard. Het programma voor de rest van het seizoen ziet er trouwens veelbelovend uit.