DOOR JOKE SCHOT
2015-10-27 07:00:00 • 12 min lezen

Sven Ratzke - Sophisticated idol, première STARMAN 25 oktober 2015, Leidse Schouwburg, Leiden

Een lang gekoesterde droom van Sven Ratzke gaat in vervulling. In zijn nieuwe voorstelling ‘Starman’, verweeft hij zijn eigen artistieke gaven met het universum van cultheld David Bowie. In een wervelende show reflecteert Ratzke op zijn eigen idool.. Als geen ander is Sven in staat om zingend, acterend en dansend, zijn passie voor show en theater te vangen in nostalgie en realiteit. Charmeer, speel, verwar, zwier, flirt, koester en verwonder, lijkt daarbij zijn (artistieke) levensmotto. Sven Ratzke vertelt het verhaal van de artistieke ontwikkeling van David Bowie. Hij neemt zijn publiek mee naar de seventies. Het moment waarop Bowie de wereld verovert met zijn theatrale rebellie en extravagante alter ego’s. Ook Sven Ratzke etaleert op het toneel zijn extravagante alter ego’s. Energiek en strak getimed, weet hij zijn verwende publiek keer op keer te overdonderen met zijn androgyne dandyisme. Zijn Begeisterung en zijn theatrale aanpak zijn vertrouwd. Toch blijft Sven verrassend en uitdagend. In Starman werpt Ratzke zich op glitter en glam, en klauwt zich vast in de huid van de tijd en de vergankelijkheid. Hij voert je mee in de herbeleving van een tijdsbeeld, naar plaatsen waar een nieuwe decadentie ontstond en werd verheven tot een filosofische kunstvorm. Een reis door de tijd via de as Londen - New York - Berlijn. De steden waar David Bowie woonde, werkte, en tot volle wasdom kwam. Ratzke neemt je bij de hand. In korte scenische schetsen creëert hij schrille contrasten tussen droom en uitspatting. Zijn verbeelding laveert van tijdsbeelden via kleurrijke poëzie naar het universum. In de Melkweg schitteren zoveel sterren, dat iedere Aardse sterveling er één voor zichzelf kan reserveren. Die fysieke dimensie is een immense hallucinatie. Uiteindelijk zal het verlangen doven in weemoed en vergankelijkheid. In Starman neemt Sven Ratzke alle ruimte om te versmelten met zijn ‘object’ David Bowie. Wie kruipt in de huid van wie? Ondanks de theatrale diepte van Gesamtkünstler Bowie en Ratzke, draait de show om de muziek. De songs en composities van Bowie zijn tijdloos en bezitten een genadeloze kracht en veelzijdigheid. Een uitdaging om daar je eigen muzikale en theatrale ideeën aan toe te voegen. Sven Ratzke en zijn vaste begeleider, pianist en arrangeur Charly Zastrau, zijn daar bijzonder goed in geslaagd. Subtiel raffinement en respect voor de originele songs, is een benadering die heeft geleid tot een totaal nieuwe beleving van Bowie’s muziek. Elke song wordt een zorgvuldig opgebouwd verhaal, omlijst met de prachtige arrangementen en instrumentaties van Zastrau. Ratzke’s stem is veelzijdig. Hij gebruikt alle vocale kleuringen die binnen zijn bereik liggen. Hij imiteert Bowie niet. Er ontstaat magie en betovering wanneer hij zijn stem langs het timbre van Bowie laat glijden. Ratzke zingt classics als Rock ‘n’ Roll Suicide, Rebel Rebel, Space Oddity (Major Tom), Heroes en Starman. Hij brengt ook een aantal eigen nummers die zijn geïnspireerd op Bowie’s werk.. Sven Ratzke is begonnen aan een wereldwijde tour, waarbij hij reist door Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland, Australië en de VS.

.Tekst: Roland Huguenin.