DOOR MANDY LEEUWIS
2014-04-04 07:00:00 • 8 min lezen

Talent Sessions in People's Place

Voor de vierde keer organiseert People's Place op woensdag 2 april een avond voor artiesten die de stempel 'talent' op hun voorhoofd gezet krijgen.

Bands die op het punt staan om door te breken. Of misschien al het predikaat '3FM Serious Talent' naar binnen hebben gesleept. Vijf bands mogen vanavond optreden met drie nummers en een cover. Dit laatste blijkt niet bij iedereen duidelijk te zijn overgekomen. Maar ach..

Celine CairoSinger-songwriters zijn nog altijd hip. Ook vanavond bij de Talent Sessions bestaan twee van de vijf acts uit singer-songwriters. Celine Cairo bijt het spits af met een cover van Massive Attack. Tijdens de soundcheck, onder het genot van een biertje in de sfeervolle People's Place (man, wat een toffe plek!), klonk dat al fantastisch. Een warme, loepzuivere stem. Een prima begin van de avond; je komt erdoor tot rust. Celine Cairo is een 23-jarige Amsterdamse en vertelt tijdens haar optreden over haar zoektocht naar de zin van het leven. Dat zoekende karakter merk je ook terug in haar liedjes. Bij het nummer 'Follow', wat een ode aan de liefde moet zijn, verwacht je blijdschap en intens genot. Maar die blijft uit. Ook dit blijkt een zoektocht te zijn.

Ryan KeenDoor naar de volgende singer-songwriter. Dat is de Engelse Ryan Keen. Een lust voor het oog en zeker wanneer hij op zijn gitaar begint te spelen. Zijn rifjes zijn ware gitaar-capriolen en dat maakt dat iedereen meteen bij de les is. In Nederland komt binnenkort zijn eerste single 'Old Scars' uit, maar je had hem al kunnen zien in het voorprogramma van Tom Odell of Ed Sheeran. Ryan Keen covert 'Stay' van Rihanna. En hoewel andere nummers weinig nieuws brengen en qua stijl en stem aan Ben Howard doen denken, ben ik bij 'Stay' één en al oor. Oh god. Ik waan me even in een hotelkamer samen met Ryan Keen. En ja, hij wilt dat ik blijf en zingt speciaal voor mij.  En ik blijf, natuurlijk... Na het horen van zijn stem en gitaarspel lig ik binnen no-time in bed en zijn de rollen omgedraaid. Alsjeblieft Ryan Keen, stay.

In The Valley Bellow Het leuke van Talent Sessions is om je totaal te laten verrassen door de acts van die avond. En dat weet de Amerikaanse band 'In The Valley Bellow' te doen. Het viertal uit Los Angeles is in jaren 50-stijl gekleed. Kuis en netjes. Maar de chemie tussen zanger/gitarist Jeffrey Jacob en zangeres Angela Gail is alles behalve kuis en netjes. Deze act werkt en zorgt ervoor dat je continu blijft kijken. Energieke indiepop dat live tot zijn recht komt. Bij de excentriek bewegende en bebaarde zanger verwacht je een ruige stem, maar het tegendeel is waar. De stem van Jacob en Gail lijken ontzettend veel op elkaar. En dat is vreemd en fijn tegelijk.

Bells of YouthEen Nederlandse indiepopband bestaande uit vijf langharige dames. Je verwacht zwierige, hippie-liedjes, maar deze vrouwen rocken! Onvrouwelijke indie, maar zonder de vrouwelijke accenten los te laten. En dat zorgt voor stevige, maar melodieuze nummers. En zelfs een protestsong voor Poetin. Bells Of Youth is bezig om door te breken en naast een optreden bij De Wereld Draait Door en dit jaar als '3FM Serious Talent' door het leven te gaan, stonden zij ook op SXSW. En in de People's Place geven zij een optreden waarbij er van alles op het podium gebeurt. Veel instrumenten, veel haar, veel beweging.

When We Are Wild Hoe stijlvol en strak 'In The Valley Bellow' eruit zag, zo nuchter en Fries ziet 'When We Are Wild' eruit. Je vraagt je direct af: "Wanneer waren jullie inderdaad wild?" En wanneer zanger Hille Stellingwerf het podium opkomt, vraag ik me even af of ik niet bij een keynote van Mark Zuckerberg zit. Maar die stem! Een rauw randje, intens enthousiasme en Coldplay als fan van de band. Met deze bagage weet When We Are Wild fijne popliedjes te spelen en hebben ook zij het predikaat '3FM Serious Talent' opgespeld gekregen. Stel je een intiem festival als De Beschaving in Utrecht voor. Voeten in het gras, zonnestralen op je hoofd en de opzwepende muziek van When We Are Wild. Ja hoor, die armen gaan dan vanzelf de lucht in. Deze band gaat nog van zich laten horen.