DOOR SANDER DE MAN
2014-04-04 07:00:00 • 5 min lezen

Temples in bloedvorm in de Bitterzoet

Het is even na 21.00 uur als de mannen van Temples dinsdag 1 april het podium van een stijf uitverkocht Bitterzoet oplopen.

Of nou ja, mannen... de vier heren van Temples maken dan wel volwassen muziek, stuk voor stuk zijn het jonge gasten met een hippe jaren ’60 look. Die jaren ’60 zijn vanavond in Bitterzoet dan ook nooit ver weg. De kleding, de samenzang en de psychedelische inslag van de muziek van Temples zorgen al snel voor vergelijkingen met The Beatles, The Kinks en The Byrds. Giet daar een eigentijds sausje in de vorm van Tame Impala overheen en voilà: daar is de meest opwindende psychpopband van dit moment: Temples.

Het concertDe band trapt af met 'Colours to Life' en begint wat afwachtend. Het antwoord van het publiek is dan ook wat aan de lauwe kant. Pas na het vierde nummer 'A Question isn’t answered' lijken band en publiek één te worden. De heldere zang van James Bagshaw is een waar genot en de zware drums stuwen het toch al rollende en schurende gitaarspel tot grote hoogte en doen Bitterzoet trillen op haar grondvesten. Waar de band voorheen lange pauzes liet vallen tussen de nummers door, volgen de nummers elkaar nu in rap tempo op. De songs zijn sexy, zwoel en vrolijk tegelijk. Het zorgt voor glimlachende gezichten, heupwiegend publiek (opvallend genoeg overwegend dertigers) en een relaxed sfeertje. Uw verslaggever krijgt spontaan zin om dronken te worden, te blowen, kinderen te maken en kaassoufflés uit de muur te trekken.

De conclusieDebuutalbum Sun Structures wees het al uit: Temples maakt heerlijke psychpopsongs met af en toe een lekker vet laagje. Live komen de songs goed uit de verf en daarmee bevestigen de heren dat ze samen een goede band vormen waarvan elke muziekliefhebber kan genieten, ook als de 'retro sound' niet aan je besteed is. Na exact een uur heerlijk strak gespeeld te hebben gaat de band het podium af, waarna ze in de toegift nog een stugge versie van 'Shelter Song' speelt. Een weergaloos optreden zonder poespas, door een op elkaar ingespeelde band in vorm. Laat die Summer of Love maar komen!