The Australian Pink Floyd Show Live in 013

Tilburg, 013, 27 februari

2020-02-29 07:00:00 • 2 min lezen

Rock

Vanavond is Poppodium 013 in Tilburg gastheer voor het enige concert dat The Australian Pink Floyd Show in Nederland geeft in het kader van de ‘All That You Feel - 2020 World Tour’ en de Main Stage is dan ook nagenoeg vol. Deze band is niet zo maar een coverband maar wordt bijvoorbeeld door de Engelse pers “The Kings Of The Genre” genoemd tourt de wereld rond met de goedkeuring van David Gilmour in hoogsteigen persoon. Dat deze band en de originele band door elkaar lopen blijkt wel uit het feit dat de band met muzikanten uit de originele bezetting werkte en het verhaal gaat dat er één van de geluidstechnici van de originele Pink Floyd nu met deze ijzersterke band samenwerkt.

Klasbakken
Stipt half negen begint TAPFS te spelen achter een volledig podium bedekkend gordijn. De klanken van ‘Obscured By Clouds’ van de film La Valléé vullen de zaal waardoor het geheel een wat surrealistisch karakter krijgt. Als de laatste noten wegklinken valt het doek en zien we de voltallige band, inclusief drie zangeressen, die met ‘When You’re In’ de aftrap geeft voor een klinisch perfecte show. Want muzikaal staan hier gewoon een aantal klasbakken op het podium waarbij het al heel snel duidelijk wordt dat het hier om de muziek van Pink Floyd gaat en niet om hun. De zanger Chris Barnes trekt zich dan ook regelmatig even terug wanneer er zich weer een lang muzikaal stuk aankondigt.

Illustere band
Tijdens het eerste deel van de show horen we een brede greep van het oeuvre van Pink Floyd voorbij komen zoals ‘ In The Flesh’, ‘Time’, ‘Money’, ‘Keep Talking’ en ‘Us And Them’. Als toetsenist Jason Sawford op enig moment toch wat tegen het publiek zegt is het niet meer dan een dankjewel en dat ze nog enkele nummers van Pink Floyd gaan spelen tot de pauze. Hoe verrassend! Na ‘Another Brick In The Wall Part 2’ is de aangekondigde pauze daar. Na de pauze pakt de band de draad weer op en bouwt gaandeweg de visuals uit op het grote, ronde projectiescherm en hun uitgekiende lichtshow. Bij een nummer als ‘Sheep’ zien en horen we eerst de Australische schapen blaten voordat ze band het nummer inzet. Natuurlijk wordt ‘Wish You Were Here’ door het publiek omarmd maar het zijn vaak de langgerekte instrumentale stukken die indruk maken want het klinkt alsof we met de ogen dicht naar een album van deze illustere band aan het luisteren zijn.

The Wall
Het ruim tien minuten durende ‘Shine On You Crazy Diamonds’, met hoofdrollen voor gitaristen David Domminney en Steve Mac, staat als een huis en bij ‘Sorrow’ wordt de XL-opblaasbare pop van Pink Floyd opgeblazen. Mooi is ’20 Min. Intermission’ evenals ‘Astronomy Domine’. Met het heerlijke opzwepende ‘Run Like Hell’ waar de band voor de eerste keer interactie met het publiek zoekt neemt de band vooralsnog afscheid. Maar als de lichten gedoofd blijven wordt het al snel duidelijk dar er nog een encore zal volgen. Met het prachtige ‘Comfortable Numb (The Wall) neemt de band afscheid van Tilburg. Het aanwezige publiek heeft vanavond een muzikaal perfecte doorsnede van het oeuvre van Pink Floyd gekregen en het besef dat één van ’s-wereld grootste acts toch wel een fantastische muzikale legacy heeft achtergelaten daalt af in de zaal. Want ondanks dat de show haast klinisch was, er geen interactie met het publiek was, is de eindconclusie dat de muziek van Pink Floyd altijd en overal overwint. Ook vanavond in Tilburg.

Rock