DOOR SANDER DE MAN
2014-11-24 07:00:00 • 5 min lezen

The Boxer Rebellion (be)vestigt zichzelf in TivoliVredenburg

The Boxer Rebellion brak in 2013 bij het grote publiek door met de hit ‘Diamonds’, afkomstig van het vierde album ‘Promises’.

De uit London afkomstige band speelt vanavond in Pandora zijn grootste show van de huidige tour, als we frontman Nathan Nicholson mogen geloven. Datzelfde geldt naar alle waarschijnlijk ook voor de band die het voorprogramma mag spelen, Project Bingo. De aardige gitaarliedjes van deze Nederlandse band kunnen nog niet langer dan een paar nummers boeien, hetgeen ook te merken is aan de rest van het publiek.

Het concertAls even voor 21:30 uur The Boxer Rebellion het podium opkomt verandert dat. De band boeit van begin tot eind met makkelijk te verteren indiepop. Nathan Michelson is goed bij stem en trekt direct de aandacht met zijn hoge stem. Dat de band met ‘Promises’ een breder publiek heeft aangeboord blijkt als de band de oudere nummers inzet, waarna het publiek hoorbaar even de aandacht verliest. Wellicht is hett daarom dat al vroeg in de set de grote hit ‘Diamonds’ voorbij komt. Geen bijzondere uitvoering en zonder poespas gespeeld. Dat is kenmerkend voor het gehele optreden: de band speelt goed, is niet op een fout te betrappen en heeft het zichtbaar naar de zin. Door de opbouw van de set lijkt het alsof de band duidelijk wil maken dat het niet bekend wil staan als de band van ‘die ene hit’, maar dat men gezien wil worden als een volwaardige indieband die zich gesetteld heeft in het middensegment van de alternatieve muziek. En dat lukt vrij aardig. Gitaristen en drummer laten het geluid in de Pandora heerlijk galmen (wat een goede geluidskwaliteit in die zaal!) en de zang van Michelson is af en toe zo hoog dat je bijna bang bent dat hij persoonlijk kan zorgen voor meer geluidslekken in TivoliVredenburg. Aan het eind van de avond doet Michelson zijn inmiddels vaste truc; hij springt in het publiek om daar een nummer te zingen, waarna de band een toegift speelt van drie nummers.

De conclusieThe Boxer Rebellion was goed vanavond, de zaal was goed, het geluid uitstekend. Prima optreden van een band die langzaam niet meer weg te denken is uit het brede aanbod van indiepop-bands.