DOOR MANDY LEEUWIS
2013-11-21 07:00:00 • 9 min lezen

The Lumineers in de HMH: live magnifiek

The Lumineers treden op in de Heineken Music Hall op 18 november 2013

De band De track 'Ho Hey' betekende de doorbraak van The Lumineers in Nederland. Als folkband wordt standaard de vergelijking gemaakt met Mumford & Sons, maar er is wel degelijk een verschil tussen deze bands. Het debuutalbum 'The Lumineers' kent verschillende intieme tracks, waar je bij Mumford & Sons vooral geniet van opzwepende folk. Maar verder dan de 'meest gedraaide plaat' op de radio in april 2013 zijn The Lumineers tot dusver niet in Nederland gekomen. De uit Denver afkomstige heren Wesley Schultz (zanger/gitarist) en Jeremiah Fraites (drummer/mandoline) richtten 8 jaar geleden de band op. Zij leerden elkaar kennen na de dood van Josh Fraites, broer van de drummer en beste vriend van de zanger, die in 2002 overleed aan een overdosis. Daar is in de huidige formatie Neyla Pekarek (mandoline/piano) bijgekomen.

Het optreden The Lumineers zijn live geweldig. Laat ik daarmee beginnen. En dat na het uitverkopen van de Vredenburg ook de Heineken Music Hall is uitverkocht, is daarmee volkomen verdiend. Het podium is omgetoverd tot een typisch Wild Western café en zelfs de dansjes van de bandleden passen erbij. Met de nieuwe single 'Submarines' zorgen The Lumineers voor een opening waarbij het publiek direct en masse meezingt. En dat gaat de gehele avond door. De band begint het optreden in een rap tempo en na een kwartier wordt 'Ho Hey' al ingezet. Tijdens dit nummer stopt de band abrupt en vraagt frontman Wesley Schultz of iedereen zijn telefoon wil weg stoppen. Gimmick of niet, het werkt. Hoewel 'Ho Hey' dé hit van de band is, zijn tracks als 'Dead Sea' en 'Slow It Down' tijdens dit concert zo goed uitgevoerd, dat dit de hits van de avond zijn.

Met één debuutalbum op zak, speelt de band ook een aantal folk covers. Hiervan spelen zij er ook een aantal in het midden van het publiek. De avond sluiten zij af met een ultieme versie van 'Big Parade'. De pianist staat bij de eerste klanken op de piano, het publiek en band zijn enthousiast en de energie is door de zaal te voelen. Dit enthousiasme zorgt er soms wel voor dat de stem van Wesley Schultz overslaat. Maar dat maakt niet uit: dit is de perfecte afsluiter van de avond.

De conclusie Ga deze band live zien. Dans, zing en laat je meenemen in de wereld van de folk.