DOOR MANDY LEEUWIS
2013-07-22 07:00:00 • 7 min lezen

The Thermals: strak maar weinig passie

De lofi post pop punk band The Thermals heeft een nieuw album uitgebracht en tourt daarom deze zomer door Europa. In Nederland spelen zij twee dagen achter elkaar, eerst in De Patronaat in Haarlem, vervolgens in de Ekko in Utrecht. Het nieuwe album Desperate Ground is wisselend door critici ontvangen. Het is weinig vernieuwend, maar aan de andere kant is het wel de typische sound die je van The Thermals verwacht. Op een zomerse dag in Utrecht weet je dat je 's avonds een broeierig concert tegemoet gaat. En van The Thermals verwacht je energieke punk dat smeekt om op gesprongen te worden. Dat wordt warm!    De avond begint met de verbazing dat er vrijwel alleen mannelijke 40-plussers in de Ekko rondlopen. Stonden The Thermals drie jaar geleden nog in de Ekko voor een jong en hip publiek, dat lijkt nu vergane glorie te zijn. De zaal stroomt langzaam vrij vol en om 21:30 uur komt het drietal van The Thermals het podium op. Ze beginnen het optreden strak, maar al snel bekruipt het gevoel dat dit op de automatische piloot wordt gespeeld. Er spreekt weinig passie of plezier uit de zang- en gitaarklanken van zanger Hutch Harris. Het publiek hebben hier weinig last van en staan zingend mee te genieten. Zij blijven echter erg afwachtend staan en staan in een boogje op afstand van het podium. Er heerst letterlijk en figuurlijk een kloof tussen de band en het publiek.   The Thermals weten gedurende het concert het publiek losser te krijgen. Ze spelen nieuwe nummers afgewisseld met de bekende hits van vorige albums. En er wordt zowaar op gegeven moment wat gesprongen. Dat hadden we van een punk concert verwacht! Het helpt ook dat drummer Westin Glass als enige erg enthousiast en energiek is en zo nu en dan het publiek probeert mee te krijgen. Wat hem met succes afgaat.  Na bijna een uur in razend tempo en zonder lange tussenpauzes te nemen de band toch nog twee nummers toegift geeft, is het concert ten einde. De 40-plus fans lijken tevreden te zijn met het optreden; er klinkt een fors applaus en verlaten vervolgens bezweet de zaal.   En met een half lege, maar dampende zaal eindigt het optreden van The Thermals in de Ekko. Een handjevol mensen blijven nog napraten met enthousiaste drummer Westin Glass, maar de meeste mensen vluchten zo snel mogelijk naar de koele buitenlucht. The Thermals hebben vanavond laten horen dat ze strak en degelijk een optreden weten neer te zetten. Dit hebben zij te danken aan hun ervaring. Er miste helaas een sprankeling; de passie voor muziek.