The War of the Worlds live!

The War of the Worlds live!

Zwolle 19 mei 2018

2018-05-21 07:00:00 • min lezen

Pop

The War of the Worlds

Het beroemde verhaal van George Wells & dat regisseur Orson Welles tot een hoorspel werd omgetoverd, bracht vele mensen in Amerika in verwarring. De wereld werd overgenomen door machines van buitenaf en de aliens veroveren de wereld. Door de vertelling van de journalist (in het hoorspel) acteert hij als een nieuwslezer. Hierdoor leek het net alsof dit een rechtstreeks verslag was.

Het is 1938. Gevolg was dat mensen die op dat moment de radio aanzetten,  deze man te horen krijgen en denken dat het nieuws waarheid was en tegelijkertijd gebeurde.
De angst van het einde der wereld gaf veel paniek. Duizenden mensen gingen de straat op om elkaars geliefden te vinden en/of met een schip het land te verlaten. Wanneer de achterblijvers ontdekken dat het allemaal niet juist is en een hoorspel op de radio is,  kan men er over discussiëren en er op terug kijken dat er een dynamisch  proces ontstaat als dit ooit eens zou gebeuren.

Het is het verhaal van the War of the Worlds wat werkelijk werd als het gaat om de impact. Hierdoor is dit verhaal een klassieker geworden. In 1978 bracht Jeff Wayne hiervan een rockuitvoering uit. Met de composities van Justin Heyward, Chris Thompson  wist hij Richard Burton te strikken voor de vertelling en Phil Lynott en Julie Covington voor de personages Nathan en Beth.
Het is een legendarisch album geworden met prachtige songs maar vooral een mooi instrumentaal stuk ‘Eve of the War’, dat de herkenbaarheid van dit album weergeeft.
Op deze muziek verteld de journalist zijn verhaal en wordt dat de leidraad van het album.

Het verhaal is nu in het Nederlands te volgen in de theaters. Met Bert Heerink als de journalist horen we hem het verhaal vertellen via de speakers. Als ondersteuning zien we op de filmschermen de beelden uit die tijd en een combinatie van beelden van het album. Met deze combinatie wordt het verhaal in beeld gebracht. Muzikaal wordt dit stuk live gespeeld door goede muzikanten waardoor het eerder een heerlijk schouwspel is en  het album op volle volume live voor je wordt gespeeld.
De songs met zang worden prachtig  door o.a. Bert Heerink en Nick Holleman neergezet. Voor het spectaculaire deel heeft de meester Jeff Wayne zelve een streep door gezet.
Het is zijn stuk en dat betekend dat, iedereen die dit ook wel opvoeren een afgeroomde versie mag uitvoeren. Dit weerhoudt niet dat het een mooi verhaal is dat nu iedere Nederlander het kan volgen.

War of the World is de komende tijd te zien in;