2016-03-07 07:00:00 • 3 min lezen

The Young Folk @ Oosterpoort Groningen

The Young Folk @ Oosterpoort te Groningen 6 maart 2016

The Young Folk brengt voornamelijk melodieuze folkpop. Hoewel de band zich presenteert als een kwintet gaat het voornamelijk om het trio Antony Furey, Paul Butler en Tony McLoughlin. Wanneer de band op tournee gaat zijn Alex Borwick en Patrick Hopkins de vaste aanhang om het allemaal muzikaal te versterken.

The Young Folk was voor het eerst op Europees tournee en daardoor waren ze nogal verrast met de zalen waarin men speelde. Groot en gevoelsmatig, met een nog groter podium. Wanneer de zanger even snel zijn water wil pakken, moet hij nu plotseling enkele meters lopen naar het drumpodium waar normaal zijn water staat. Het mooie aan deze Young Folk is dat met alles dan ook deelt met het publiek, alsof ze in de lokale kroeg staan te spelen. Dit maal gaat het om een promotie van het nieuwe album “First Sign of Morning”. Een album vol folkpop dat aanstekelijk werkt en herkenbaar en snel lekker in het gehoor ligt.

Het is het tweede album van de band, waardoor de setlist vooral gericht is op het nieuwe album. Maar erg veel andere songs is er niet en wordt uiteindelijk beide album bijna volledig gespeeld. “When The Morning Came”, “Carry On”, “Through the Wilderness” waren muzikaal de highlights voor dit concert. Met “Wolves” wordt het publiek ingeroepen om het huilend geluid van de wolven na te bootsen. Doordat de heren zich erg toegankelijk gedragen, is er al snel een sympathie voor de band. Hierdoor participeert het publiek snel mee.

Een prettige act voor de komende festivals om wat zonnige Ierse klanken van het podium te laten klinken.