DOOR TRUUS DE BOER
2013-10-09 07:00:00 • 7 min lezen

Tigran Lantaren Venster Rotterdam 5 oktober 2013

Tigran Hamasyan is een enorm veelzijdig en zeer muzikale pianist, componist en zanger. Zelf heb ik hem afgelopen zomer meerdere keren in verschillende bezettingen mogen zien doordat hij artist in residence was bij Jazz Middelheim Antwerpen. Daar liet hij een enorme diversiteit zien en een grote kracht en passie.

Tigran is in 1987 in Armenië geboren. Als driejarige speelt hij liedjes van The Beatles en Led Zeppelin op de piano. Later raakt hij in de ban van de fusion van Miles Davis. Wanneer Tigran zestien is, verhuist hij met zijn ouders en zus naar Los Angeles. Veel van zijn eigen composities zijn geïnspireerd door Armeense volksliedjes en poëzie. Maar zijn albums bevatten ook eigenzinnige bewerkingen van jazzstandards, en nummers met een rock groove. In 2012 gaf hij een concert op het North Sea Jazz Festival.

Onlangs kwam Tigrans nieuwe album ‘Shadow Theater,’ uit bij het Verve label.

In Lantaren Venster staat Tigran met een quintet bestaande uit zang, gitaar, bas en drums. De bezetting van deze avond zorgt, naar mijn mening, voor te weinig pit. Er worden erg mooie gevoelige nummers gespeeld, maar het geheel wordt wat eentonig en ik mis in de bezetting een tegenwicht voor het spel van Tigran. Hij stijgt boven de overige muzikanten uit. Bij de toegift gooit Tigran het nog even over een hele andere boeg en gaat als een soort DJ compleet los met elektronische effecten. Een mooie uitsmijter, maar deze dynamiek had gedurende de hele avond wat vaker aanwezig mogen zijn.

Hoe dan ook, ga als je de kans krijgt zeker naar een concert van Tigran, zijn spel is enorm de moeite waard.

Bezetting: Tigran - piano, zang Areni Agbabian - zang Charles Altura - gitaar Chris Tordini - bas Arthur Hnatek – drums