Tim Akkerman Sings The Boss akoestisch

Tim Akkerman Sings The Boss akoestisch

2020-01-08 07:00:00 • 2 min lezen

Rock / Singer-songwriter

Tim Akkerman Sings The Boss

Tim Akkerman is door zijn deelname aan het Tv-programma Beste Zangers inmiddels omarmd door het grote publiek in Nederland. De inmiddels 39-jarige Haagse singer/songwriter met een stem als schuurpapier bracht vorig jaar een nieuw album uit. Komende maand is hij nog één keer te zien met zijn “Sings The Boss”- tour.

Springsteen-fan
Bruce Springsteen werd vorig jaar september 70 jaar en bracht misschien wel zijn beste soloalbum aller tijden uit; Western Stars. Tim Akkerman is zoals kenners weten een échte Boss-fan en de muziek van Springsteen heeft hem gedurende zijn carrière altijd de nodige muzikale inspiratie gebracht. Ook tijdens zijn jeugd was het de rock van Springsteen die in de vorm van vinyl door zijn ouders de huiskamer in werd gestuurd. Mede naar aanleiding van de prima reacties op zijn “Sings The Boss” Clubtour besloot Akkerman vorig jaar een reprise te geven maar dan meer akoestisch. Met twee muzikale vrienden (Evert Zeevalkink en Erwin Tuijl) als begeleiding doet Akkerman een greep uit het gigantische oeuvre van Springsteen en neemt ons aan de hand mee in zijn interpretaties.

Zelfreflectie
Akkerman kiest niet altijd de meest eenvoudige weg zoals met de gekozen opener “Blood Brothers’. Verder blijft het met een oeuvre als Springsteen lastig om voor iedereen die aanwezig in het publiek de juiste greep liedjes te kiezen. Het grote hit-album Born In The USA is hofleverancier van de setlist met nummers als ‘Bobby Jean’, ‘Dancing In The Dark’, ‘I’m On Fire’, ‘Glory Days’ en ‘My Hometown’. Verrassend is een nummer als ‘Hitch Hikin’ van het laatste album van Springsteen dat zich overigens meer dan prima leent voor deze ingetogen, akoestische avond. Natuurlijk is er ruimte voor een terugblik en wat zelfreflectie, getuige de grap dat het fijn is om voor een uitverkochte zaal te spelen in plaats van een tienkoppig publiek. Hiermee verwijst hij natuurlijk naar zijn deelname aan het succesvolle programma De Beste Zangers dat dit jaar van ongekend niveau was. Ook pakt hij af en toe terug naar zijn album Lions Don’t Cry dat hij vorig jaar met zijn band The Ivy League uitbracht. Persoonlijke nummers als ‘Winner’ (over zijn mindervalide broer) en ‘Guilt’ (over zijn schuldgevoel richting zijn kinderen na zijn scheiding) passen prima in de set en het maakt deze avond wat intiemer.

Muzikaliteit
Tim bewijst deze avond nog steeds erg muzikaal te zijn. Met zijn twee muzikale vrienden weet hij op een ongedwongen manier een mooie ode te brengen aan zijn grote inspirator. Zijn stem leent zich bij uitstek voor dit repertoire. Als hij ‘Glory Days’ met de Doe Maar hit ‘Ze is, ze is van mij’ weet te vermengen is de laatste twijfelaar in de zaal ook om. Gedurende de avond belooft hij het aanwezig publiek in Waalwijk het komende jaar terug te komen, mét voltallige band! Na een fijne muzikale avond met een persoonlijke noot eindigt Akkerman met ‘The River’, het nummer dat deze recensent na al die jaren nog steeds kippenvel bezorgt.

Tim Akkerman Sings The Boss:
25 januari : AEMSTIE ALIVE XV, Burgh Haamstede

Rock / Singer-songwriter