2014-05-14 07:00:00 • 8 min lezen

Tivoli Tijdloos met Eefje de Visser

De laatste maand van Tivoli Oudegracht is aangebroken.

Nog een paar artiesten mogen deze heilige grond hun podium noemen en moeten het daarna doen met de doos die TivoliVredenburg heet. Afgelopen zondag 11 mei was het de beurt aan Eefje de Visser. Gekleed als engel besluit zij haar tijd aan de Oudegracht hemels af te sluiten. Als supporting act heeft zij het meisje met het loopstation meegenomen. Eveline Vroonland, terecht verkozen tot Serious Talent door 3FM, is een jonge singer/songwriter die haar veelzijdige stemgeluid ter gehore brengt in een jasje van simpele beats over elkaar opgenomen, met als resultaat een totaal eigen geluid en een geboeid publiek.

Het optreden Eefje de Visser is volwassen geworden. Waar zij voorheen bij het begin van een optreden nog wel eens nerveus of zenuwachtig kon overkomen, staat er nu een vrouw die bekend is met haar kunnen en in staat is een show op te voeren, die je niet snel verwacht bij de normaal zo zachtzinnige zangeres. Eefje presteert het om net als bij haar vorige tour rond het album 'De Koek' haar show als dusdanig neer te zetten dat het ook echt een toegevoegde waarde heeft voor de liefhebber die beide albums al compleet grijs gedraaid heeft. Weer heeft ze vier fantastische artiesten om zich heen verzameld die het geheel kloppend maken. Dat geheel is mooi terug te zien in de opstelling, allen in het wit, de drummer schuin op de voorgrond en de bassist en de toetsenist achter op een verhoging. Kortom, er is echt over nagedacht. Met als resultaat een vijfkoppig monster, van wie de brul geen angst inboezemt, maar een lokroep is waarbij het publiek gewillig slachtoffer is. In haar vorige tour speelde Eefje van bijna al haar liedjes een hardere en luidere variant. Bij dit optreden doet ze dat ook, maar dan een niveau'tje hoger. Zo wordt er meer gespeeld met elektronica en af en toe met echo op de zang. Ook speelt ze een aantal nummers juist rustiger, met minder instrumenten en zelfs akoestisch. Dit zorgt voor een prachtige mix en ruim anderhalf uur puur genieten. Nog een extra dimensie is het licht tijdens het optreden. Dat schijnt op de banners van het decor en op de witte kledij van de artiesten. Dit komt allemaal heel schoon bij elkaar met het liedje 'Ik dacht na'. Hierbij staan de bandleden dicht om Eefje heen en alleen de gitaar wordt bespeeld. Het grote licht is gedimd en alleen de hoofden zijn zichtbaar via de spots. Naarmate het nummer vordert verschijnt er een licht dat als een potlood de bandleden inkleurt (zie de bijgevoegde video voor een kleine sfeerimpressie). Het optreden loopt ten einde. Voor het gevoel duurt het optreden net een uur, de klok vindt van langer.

De conclusie Weer is het Eefje de Visser gelukt haar optreden naar een hoger plan te tillen. Haar songs van beide albums speelt ze door elkaar en met een twist, het is vernieuwend maar toch ook heel herkenbaar als Eefje. Helaas was dit het laatste optreden van haar tweede tour en zal ze nu hoofdzakelijk op festivals te aanschouwen zijn. Maar goed nieuws, na de zomer is ze weer te bewonderen in de nieuwe TivoliVredenburg.