DOOR MANDY LEEUWIS
2013-05-22 07:00:00 • 8 min lezen

Tom Odell. Melancholisch spektakel

Velen kennen Tom Odell van het hartverscheurende nummer 'Another Love'. Met dit nummer veroverde hij Engeland en de rest van de wereld. Aan de wieg van Tom's carriere stonden Lily Allen en het modehuis Burberry. Lily Allen wist de 22-jarige Brit op zijn waarde te schatten en bood hem een platencontract aan. Burberry maakte gebruik van één van zijn nummers tijdens een modeshow. Met 'Another Love' had Tom Odell een dijk van een hit te pakken. Hij liet menig meisjes (en jongens) hart sneller kloppen en tijdens de wintermaanden bood het nummer troost voor de mensen met liefdesverdriet. In Nederland werd het nummer veel op de radiostations gedraaid. Toen bekend werd dat hij 21 mei 2013 in Paradiso zou optreden, was het binnen enkele dagen uitverkocht. Een hype was geboren.

Op de vierde dag van het festival Indiestad staat Tom Odell in een uitverkochte Paradiso. De vraag die omhoog stijgt is of Tom Odell het waar zal maken of toch een ééndagsvlieg blijkt te zijn. Hoewel de nummers van Tom Odell's debuutalbum 'Long Way Down' (releasedatum: 24 juni 2013 ) doorspekt zijn met liefdesverdriet, valt het aantal verliefde stelletjes in het publiek op. Rond 20:45 uur loopt Tom Odell ietwat onwennig het podium op. Het is de eerste keer dat hij in Nederland in een poptempel optreedt. Hij gaat achter zijn piano zitten en komt daar het komende uur niet meer achter vandaan. Zijn band, bestaande uit een gitarist, bassist en drummer, zijn ook het podium op gekomen. Het concert starten zij met het ontroerende 'Grow Old With Me'. Tussen de nummers door neemt Tom de tijd om een praatje te maken. Hij oogt niet zenuwachtig, maar speelt juist leuk in op een aantal gillende meisjes die voor bij het podium staan. Tijdens het spelen van de nummers is dat contact met de zaal er juist minder. Tom Odell gaat helemaal op in de muziek; heeft vooral zijn ogen gesloten of focust zich op het pianospel.

Het gevoel wat achter de muziek van Tom Odell schuilt, kruipt tijdens ieder nummer bij je naar binnen. Zijn stem is soms breekbaar en zacht, maar kent ook woede en onbegrip. Dat komt ook duidelijk terug in het nummer 'Cruel'. De afwisseling in emoties en daarmee nummers is knap en houdt het publiek scherp. Bij het inzetten van 'Another Love' gaat er een vlaag van herkenning door het publiek en wordt er voor het eerst hoorbaar meegezongen. Hierna pakt Tom Odell een gitaar en speelt hij 'Stay Tonight' vanachter zijn piano. Dit komt niet erg handig over en klinkt ook niet altijd even goed.Na drie kwartier te hebben gespeeld starten Tom Odell en zijn band de toegift, die zij beginnen met de titelsong van het album. Na een cover van 'Honky Tonk' van The Rolling Stones sluiten zij het concert spectaculair af. De muzikanten zoeken elkaar op het podium op, flesjes water vallen van de piano en tot slot laat Tom Odell de piano ook nog even flink schudden om zijn energie kwijt te kunnen.

Bij het applaus staan de bandleden en Tom zichtbaar te genieten en maken zelfs foto's van het toejuichende Paradiso (zie Tom Odell's instagram). Tijdens dit concert heeft Tom Odell laten zien hoeveel hij in huis heeft: een prachtige stem en goed debuutalbum. Hiermee heeft hij zich op de kaart gezet. Ga er niet naar luisteren als je juist opgevrolijkt wilt worden, maar zoek er troost en melancholie in. Tom Odell is dit jaar op verschillende festivals te zien, waaronder Pinkpop, Rock Werchter en Lowlands.