Gitaarvirtuoos Tommy Emmanuel in 013

Gitaarvirtuoos Tommy Emmanuel in 013

zaterdag 16 maart 013 in Tilburg

2019-03-17 07:00:00 • 3 min lezen

Instrumentaal

Tommy Emmanuel with special guest JD SImo in 013

Tommy Emmanuel is met recht een gitaarvirtuoos. Onlangs bracht hij een nieuw album Heart Songs uit en in dat kader tourt de aimabele en vriendelijk Australiër de wereld weer eens rond. Gisterenavond stond hij in een vrijwel uitverkocht 013 in Tilburg.

De grote zaal in Poppodium 013 in Tilburg was weer totaal getransformeerd naar een totale “seated” setting en het voorprogramma werd verzorgd door de uit Nashville afkomstige JD Simo die we ook wel kennen van zijn werk met de gelijknamige band Simo. Met zijn “Chicago”-bluesachtige gitaarsound was hij een perfecte opener met zijn versies van ‘I Want Love’, BB King’s ‘Nightlife’ en natuurlijk de oldtime klassieker ‘with A Little Help From My Friends’.

Beatles-Medley
Stipt 9 uur betreedt Tommy Emmanuel het podium. Er staan 3 akoestische Maton-gitaren klaar en een flesje water. That’s All. Oprecht een avond voor A Man With His Guitar. Al snel is de zaal betoverend door zijn virtuoze gitaarspel die zo getypeerd wordt door zijn “fingerstyle”. Het kost hem dan ook gen moeite om de zaal muisstil te krijgen en het wordt al snel duidelijk dat zich op zijn gemakt voelt. Vanaf het begin is er een dialoog en contact met het publiek. Oud en nieuw werk wordt soepel gecombineerd zoals het ‘Song For A Rainy Morning’ dat hij onlangs tijdens een treinreis van Parijs naar Keulen schreef. Een Beatles-medley mag niet ontbreken met als hoogtepunt ‘While My Guitar Gently Wheeps’ maar ook een verzoek als “Somewhere Over The Rainbow’ wordt mooi en op een unieke wijze neergezet.

Special Guest
Gedurende de avond laat hij zien dat hij echt alles met een akoestische gitaar kan; tijdens zijn ‘Guitar Solo’ geeft hij een percussie intermezzo weg waarbij hij zijn gitaar als een soort beatbox gebruikt. Verder is de Chet Atkins cover ‘I Can’t Still Say Goodbye’ innemend omdat net zoals hij zelf iedereen in de zaal een vader heeft. Overigens is dit één van de weinige nummers waarbij hij ook zingt; Het grootste deel van het concert is dan ook instrumentaal. Ook speelt hij enkele nummers met topgitarist Joscho Stefan. Met ’Those Who Wait’ keert hij naar zijn beginperiode terug; geen contract, geen label in een periode dat zijn vrouw zwanger was. Uiteindelijk is het natuurlijk goed gekomen met zijn carrière en hij roept dan ook iedereen op om ook gitaar te spelen; op welke niveau dan ook. Hoogtepunt van de avond is misschien toch wel de uitvoering van ‘Sitting On The Dock Of The Bay’ dat hij samen met vriend en collega JD SImo neerzet. En iedereen is waarschijnlijk wel overtuigd dat dit pure gitaarvirtuoziteit was deze avond.

Instrumentaal