DOOR FREDDY VAN DER PUTTEN
2013-05-24 07:00:00 • 12 min lezen

Treetop Flyers: Zonnige muziek met een zonnige toekomst.

Hoewel de band Treetop Flyers afkomstig is uit Londen, put hun muziek meer uit het Amerikaanse westkust geluid van de jaren 70: Zonnig en veelal meerstemmig. Zo weerklinkt in ‘Things Will Change’ van hun debuutalbum overduidelijk America. Met een soulvol stemgeluid dat zich beweegt in het klankgebied tussen Paolo Nuttini en Michael Hucknall (Simply Red), geeft zanger Reid Morrison ieder liedje extra intensiteit en diepgang mee. Debuut album The Mountain Moves is dan ook, niet verwonderlijk, ontvangen met een karrevracht aan lofzang.

Wanneer zanger Reid Morrison zijn akoestische gitaar eindelijk juist heeft afgesteld, spreekt hij ons toe: "Hello, we're Rudimental!". We bevinden ons echter niet in de hoofdzaal van Tivoli, maar enkele treden hoger in de spiegelbar. Het publiek reageert met een ontwapenende lach. Reid breekt hiermee direct het ijs dat is opgeworpen door de afstand die het bescheiden aantal aanwezigen neemt tot het podium. Als wederdienst neemt zij een stap naar voren en toont een oprechte interesse. Vanaf de eerste akkoorden stellen Treetop Flyers niet teleur, toch voelen zij zich genoodzaakt een extra soundcheck in te lassen na de laatste klanken van het eerste nummer: "Don't worry guys, you're in the hands of professionals!"

Met zijn blauwe glitter gitaar imiteert Laurie Sherman de slide gitaar. Sam Beer brengt, op zijn beurt, een vrij accurate imitatie van Paul McCartney in het refrein van 'Is It All Worth It'. Toch blijft Reid Morrison voortdurend het middelpunt van de aandacht en ontpopt zich als een vocalist van de buitencategorie. Af en toe nog in de steek gelaten door een geluidsinstallatie die het laat afweten,  schittert de band ook zonder de aanwezigheid van een toetsenist. Het geluid van bijvoorbeeld een Hammond zou de honingzoete driestemmige samenzang  alleen maar vertroebelen. Terwijl de gepassioneerde roodharige zanger vanachter zijn bruine cowboyhoed een hysterische versie van zijn persoonlijk evangelie predikt, kriebelt een loensend goedaardig monster zijn instrument  tot een heerlijke climax. Schier eindeloze jams roepen het vroegere werk van The Coral in herinnering. En zo ontkiemen de zaden van bevrijdende 'Highway music' zich, vanuit de geborgenheid van een veilige basis; strakke drums, inventief gitaarspel en dragende harmony vocals.

De kinderschoenen waarin deze band nu staat zullen spoedig met zevenmijlslaarzen over ons heen walsen. Treetop Flyers gaan een indrukwekkende vlucht over de annalen van hedendaagse indie tegemoet. Zonder vangnet.