2012-04-20 07:00:00 • 6 min lezen

Trijntje Oosterhuis: U vraagt, wij draaien

Ze gaf gratis haar album ‘Sundays in New York’ weg aan de lezers van het Algemeen Dagblad van 15 januari 2012. Een zeer slimme zet, want met die actie gaf Trijntje Oosterhuis haar carrière een flinke boost. Op de cd-presentatie in Boom Chicago te Amsterdam is het dan ook een drukke bedoening. Met de in maart uitgebrachte single ‘Happiness’ gaf Trijntje ons al een fijn voorproefje van haar nieuwste album ‘Wrecks We Adore’, dat vanaf deze week in de winkels ligt. ‘Wrecks We Adore’ is het resultaat van een intense samenwerking tussen Trijntje Oosterhuis en Anouk Teeuwe. Op eigen initiatief heeft Trijntje aan Anouk gevraagd of zij een liedje wilde schrijven voor een nieuw album. “Niet slechts één liedje, nee, een heel album vol”, antwoordt Anouk. Anouk schreef niet alleen de nummers, maar produceerde het album ook. Vanavond presenteert Trijntje samen met Giel Beelen van Radio 3FM haar nieuwe album aan het publiek, waarna het optreden begint.  Achter Trijntje staat een goede band, waarmee ze de prachtige en tevens uiteenlopende liedjes van het album laat horen. Vanavond wordt op de lovesong ‘In Time’ na,  alle nummers ten gehore gebracht in volgorde zoals ze ook op het album te vinden zijn. Uiteenlopende liedjes van rock tot lieflijke ballads. Een koortje dat bestaat uit drie soulvolle dames waaronder Sherry Dyanne - die ook onder het Pulse Management opgroeit - ondersteunen de soms hese en zwetende Trijntje. Twee toetsenisten, een fluitist, een strakke krachtige drummer en een bassist maken de band compleet.  Trijntje is net als een kameleon op zoek naar een eigen kleur. De invloed van Anouk is daarom ook overduidelijk hoorbaar. Zelfs de stemklank en zangtechniek van Anouk heeft ze overgenomen. Dit vormt een behoorlijke aanslag op de jazzy stem van Trijntje. Ze haalt alles uit de kast om de nuance te bieden, soms rauw, dan weer lieflijk, maar vooral echt en ongekunsteld. Een nieuwe muzikale uitdaging die ze naar haar hand weet te zetten, maar desondanks klinkt ze wat onzeker. Dat is overigens zeer charmant, want daardoor worden haar optredens niet overspoeld met sterallures. Iets wat je wel verwacht bij een BN’er die zoveel aandacht krijgt en ondersteund wordt door zoveel grote namen. Op de door EMI georganiseerde albumpresentatie is het gezellig druk met genodigden. Elke bezoeker ontvangt bij de uitgang een katoenen tas met opschrift ‘Wrecks We Adore, Trijntje Oosterhuis’. Het bevat naast chips en snoep ook het pas uitgekomen album ‘Wrecks We Adore’ en een klein boekje met de teksten van de nummers, zodat je deze altijd bij je hebt om mee te kunnen zingen. Ook vinden we in de tas een limited edition music-card waarmee je het album kunt downloaden. Een prachtig gebaar van EMI ter afsluiting. Dat de zoektocht van Trijntje Oosterhuis van een hoog niveau en divers is, mag een ieder duidelijk zijn. Of ze de weg die ze nu inslaat met Anouk gaat volhouden is voor mij een vraag. Misschien dat ze de volgende keer aan Diana Krall kan vragen een nummer te schrijven. Of aan Tjeerd waarmee ze in de jaren ‘90 met Total Touch een eigen klank neerzet.

'Wrecks We Adore' is een must-have voor de fans van Anouk en van Trijntje. Ook Ik blijf Trijntje met veel plezier volgen.