Trijnte Oosterhuis verbindt jong en oud in 013 in Tilburg

18 oktober : Poppodium 013 in Tilburg

2019-10-22 07:00:00 • 3 min lezen

Nederlands / Pop

Trijntje verbindt jong en oud in 013

Trijntje Oosterhuis is in het kader van haar nieuwe album Dit Is Voor Mij met een clubtour bezig die haar vanavond ook in Tilburg brengt.

In de kleine zaal van 013 wordt al snel duidelijk dat er een gevarieerd publiek aanwezig is; anders gezegd, van jong naar oud. Datzelfde beeld zien we op het podium, iets waar één van Nederlands beste zangeressen trots op is. Na de opener ‘Liefde In Mij’ maakt ze duidelijk dat de avond vooral in het teken van haar laatste album Dit Is Voor Mij zal staan. “Het moest er een keer van komen” vertelt de inmiddels 46-jarige Trijntje. “Een Nederlandstalig album, iets dat nog ontbrak in mijn carrière.” Jong heeft bijvoorbeeld betrekking op de 20-jarige drummer soms nog door zijn ouders wordt gebracht maar ook de zoon van Hennie Vrienten, Xander, die we op basgitaar horen. "Oud" is het begrip waarvan Trijntje van mening is dat dit op haarzelf en haar man Alvin betrekking heeft.

Trijntje neemt het publiek aan de hand met een setlist die begrijpelijk grotendeels uit materiaal van haar laatste album bestaat. ‘Dit Is Voor Mij’, ‘Ik kan Het Niet Alleen’, het swingende ‘Mijn Hart’ en de ode aan het zoontje van haar en Alvin Lewis, ‘Maël’, worden vakkundig neergezet. Maar er is natuurlijk meer in de 25-jarige carrière van Trijntje; ‘Mooi Verhaal’ moet natuurlijk gezongen worden en uiteraard ook die grote hit ‘Wereld Zonder Jou’. Overigens zingt ze dit nummer in Tilburg met Leo van Alkemade (It Takes 2) want “tjsa, je kunt kunt niet elke keer Marco laten opdraven, die heeft een eigen carrière”. Als ze samen met bandleider, echtgenoot en gitarist Alvin het nummer ‘Ik Hou Van Jou’ akoestisch neerzet, verlaten de bandleden en achtergrondzangeressen en –zanger één voor één het podium.

Natuurlijk voelt het publiek dat er nog een encore komt. ‘Ken Je Mij’ vormt de aftrap en daarna wordt 013 teruggeworpen in de tijd; back to memory lane met een heuse medley van nummers van Total Touch, de band waar het voor Trijntje allemaal mee begon. En eindigt, want het aanwezig publiek gaat tijdens deze medley deze avond voor de eerste keer echt helemaal los en ‘Somebody Else’s Lover’, ‘Love Me In Slow Motion’  en natuurlijk ‘Touch Me There’ worden hartstochtelijk meegezongen door oud en jong. Dus niet alleen op het podium wordt oud met jong verbonden, het gebeurt ook in zaal. Trijntje zorgde met haar band voor een topavond!

Nederlands / Pop