DOOR MANDY LEEUWIS
2014-10-13 07:00:00 • 5 min lezen

Tycho in de Melkweg Amsterdam

Tekst: Marvin de Vos/Mandy Leeuwis

Eenmaal eerder trad Tycho in Nederland op. Dit maakt het uitverkochte optreden van deze act des te aantrekkelijker. Tycho is een muzikaal project, gestart door Scott Hansen uit San Francisco. Naast muziek houdt Hansen zich bezig als designer, wat duidelijk te zien is aan de visuals op de covers en tijdens een optreden. Samen met Zac Brown, Rory O'Conner en Joe Davacens vormen zij Tycho. Sinds 2004 heeft dit samenwerkingsverband vier albums uitgebracht (Sunrise Projector, Past is Prologue, Dive en Awake).

Het concert Ieder nummer dat tijdens het optreden gespeeld werd, is niet te omschrijven in één genre. Wat Tycho zo sterk maakt, is het feit dat hun muziek uit lagen bestaat. De samenvoeging van verschillende ritmes en geluiden zorgt voor een juiste flow voor iedereen. Hierbij is drummer Rory O'Connor een belangrijk sleutelfiguur. We kunnen wel stellen dat hij een god achter de drums is. Het ritmegevoel dat deze man heeft en de wijze waarop hij zelfs met een up-tempo spel éénheid weet te vormen met bijvoorbeeld het meeslepende geluid dat Hansen met zijn synthesizers produceert, verdient niets dan lof.

Een mix tussen dromerige melodieën, meeslepende basriffs en beats. Dat deze gelaagde stijl een groot succes is, blijkt al vrij snel. Mensen staan met hun ogen dicht en laten zich meevoeren, anderen gaan los op het ritme van de drums. Het is echter niet alleen de muziek wat dit concert een succes maakt. Er moet ook een compliment gemaakt worden over de visuals en belichting. Tijdens het gehele optreden verschijnen er prachtige beelden die perfect aansluiten op de sfeer van het nummer. Bomen, psychedelische vormen, natuurlijk een ondergaande zon; het maakt niet uit of je met je ogen open of dicht staat, Tycho neemt je mee.

En toch bekruipt zo nu en dan het gevoel dat er meer uit dit optreden te halen valt. Er is weinig contact met het publiek; de heren staan er soms zelfs wat statisch bij. Dit maakt dat het publiek soms ook wat aan de vloer genageld te zijn. In trance, dat dan weer wel.

De conclusie Als je op zoek bent naar een band die je muzikale horizon kan verbreden, kan je dat heel goed doen met Tycho. De muziek brengt je in een muzikaal, meditatieve toestand waardoor de tijd vliegt en je hunkert naar meer.