2014-04-30 07:00:00 • 11 min lezen

UB40 in Bibelot

UB40 in een uitverkochte Bibelot De Britse popgroep UB40 die in 1978 werd opgericht staat vandaag 29 april op het podium van Bibelot te Dordrecht. De knusse zaal is tot op het balkon uitverkocht, waardoor er een tweede concert nodig is om alle belangstellende fans tevreden te stellen. Ze spelen in twee sets zowel bekende hits als ‘Red Red Wine’, ‘Here I am Baby’, ’I Can't Help Falling in Love With You’ en Cherry oh Baby’. Maar ook van het onlangs verschenen album ‘Getting Over The Storm’. Vast staat dat ze een bis spelen van vier nummers, waaronder ‘Kingston Town’. Bijzonder dat een band ruim dertig jaar lang zijn geluid weet te behouden, en daarmee het publiek weet te boeien. Ondanks de vele wisselingen die er intern zijn geweest. Zoals zanger Duncan Campbell die met zijn hese stem, en innemende houding de plaats van zijn broer Ali heeft ingenomen, omdat deze de band verliet om een solotour te gaan doen. Elk lid weet zijn bijdrage te geven. Broer en medeoprichter Robin Campbell op gitaar. Brian Travers op saxofoon, Earl Falconer op basgitaar, James Brown op drums, Norman Hassan als percussionist en klavierspeler Mickey Virtue. De jongens zijn nu in de vijftig, en nog energiek genoeg. De show is eenvoudig van opzet. Wat prachtig verlichte gordijnen op de achtergrond, en wat danspasjes moet het doen. Maar dat is dan ook meer dan genoeg. De reggae is enorm dansbaar, en het publiek reageert daar op, voor zover het daar de ruimte voor heeft, door mee te swingen en te zingen. Live zeker de moeite waard om te bezoeken.