DOOR MARIJN KIK
2013-11-15 07:00:00 • 8 min lezen

Unknown Mortal Orchestra in Tivoli 12-11-2013

Tot 2013 was de band voor veel Nederlanders unknown. De afgelopen jaren speelde zanger en gitarist Ruban Nielson vooral samen met zijn broer in Nieuw Zeeland, waarna hij zijn land inruilde voor de VS. In Portland bracht hij twee jaar geleden zijn eerste album uit met Unknown Mortal Orchestra, waarvoor hij een paar prijzen kreeg. Dit jaar brak de band echt door met het album 'II' waarop een aantal degelijke tracks verschenen, zoals Swim and Sleep en So Good at Being in Trouble. De wereldwijde bekendheid is vooral te danken aan verspreiding via internet.

Dit blijkt deze avond in een aardig gevuld Tivoli met onder andere rockliefhebbers en gillende meisjes. De driekoppige band met danser, die zo nu en dan opduikt om het publiek op te jutten, groeit langzaam naarmate het optreden vordert.

Het begin is vrij mat en dat wordt nog eens versterkt door het matige, doffe geluid dat uit de boxen schalt op de Oudegracht. De nummers van het nieuwe album die aan begin gespeeld worden, komen bijna onherkenbaar over en vormen live een matig aftreksel van de cd. Gelukkig wordt het langzaamaan beter en neemt ook de interactie met de zaal toe. Hardrockers kunnen hun lol op, als er een paar nummers voorbij komen met lekker harde tussenstukken en solo's. De zanger/gitarist gaat er heerlijk in op en zie je oprecht genieten van zijn spel. Hij gaat een paar keer door de knieën wat het publiek verder meeneemt in de muziek.

De afsluiters zijn veel sterker dan de zaal aan het begin van de avond durfde te hopen. Eigenlijk al na 40 minuten start de band met de toegift. Dan komen de hits Swim and Sleep en So Good at Being in Trouble er mooi uit, waarbij het eerste nummer dat solo wordt gespeeld, vrij gevoelig klinkt. De tweede hit wordt lekker meegezongen, waarna de band nog even stevig rockend afsluit.