2014-03-02 07:00:00 • 9 min lezen

Van Dik Hout / Inge van Calkar Apollo te Emmen

Van Dik Hout support Inge Van Calkar Poppodium Apollo te Emmen Uitverkocht

De Nederrockers van Van Dik Hout vieren hun 20 jarig bestaan door een toer door Nederland te geven waarbij men het nieuwe album “Alles Wat Naar Boven Drijft” aan het publiek live presenteert. Het Apollo Poppodium te Emmen kent nog geen vaste plek. Klinkt misschien vreemd, maar men organiseert hun concerten in bestaande locaties waaronder het Theater de Muzeval en het poppodium van Groothuis. Aan Van Dik Hout is het de eer om het theater te vullen en met succes.

Een van de nieuwe prettige singer songwriters van Nederlandse bodem is Inge Van Calker. Haar titelloze debuut album met prachtige folkpop songs komt ook live tot zijn recht. Zowel op cd als live doet ze denken aan Suzanne Vega. Nummers als “Drain”, “Amazing” en het prachtige “No One Else” brengt ze live ook als een jonge Vega, die net als haar met een akoestische gitaar over het podium beweegt. “ We Gaan Voor Dit Moment” is waar het album en de show mee wordt gestart en dat is ook de sfeer waarmee Van Dik Hout hun concert opbouwt. Het gaat om het hier en nu vol overgave. De Nederpop van 20 jaar komt in ruim anderhalf uur voorbij. De reeks hits die men kent krijgt het hoogtepunt met “Stil In Mij” . Het wordt nog steeds gespeeld alsof ze, als inval act op het Pinkpop van 1995. zich zelf moesten bewijzen. Met 2 akoestische gitaren wordt het “De Stilte Valt Zo Hard” prachtig gespeeld naast al hun hits als “Stap Voor Stap”, “Mijn Houten Hart” en het Poema’s “Zij Maakt Het Verschil”.

De nieuwe nummers sluiten naadloos aan de hitssongs . “Straks Is Het Te Laat” “Iemand die Me Op Komt Halen” worden met open armen door het publiek ontvangen. Het nummer Formidable van Stromae is bij Giel al vertolkt en wordt inmiddels in de setlist opgenomen, net als de vertaalde versie van het Dylan/ Adele nummer Feels Like Making Love / “Tot Je Mijn Liefde Voelt”.

Door de 20 jaren heen kent de band vele collega’s die hun bijstaan op albums. Zeker op het laatste album komen Tomas Acda, Paul de Munnik, Bertholf, Daniel Lohues en Ellen Ten Damme voorbij. Maar als je in Emmen komt is natuurlijk een klein eindje fietsen voor je in Erica bent. Gezien het album van Daniel Lohues deze week ook nog de nummer één status heeft bedwongen was het een extra verrassing. Samen met Bernhard Gepken spelen ze “Gun Me Wel Je Tranen” en Daniel sluit aan met hen nummer dat de band samen met Herman Brood maakte, “Pijn”. Deze versie werd een lange blues improvisatie nummer met gitaarsoli van alle gitaristen. Een hoogtepunt van een goed concert van Van Dik Hout.

Zeker de moeite waard om deze band komende periode te zien in Hedon Zwolle, Bosuil te Weert, De Meester te Almere, Tivoli Utrecht en Anna Paulowna