2014-02-21 07:00:00 • 12 min lezen

Vance Joy te Paradiso: Vance in joy?

Op de derde dinsdagavond van februari staat er een jonge Australische singer/songwriter in de kleine zaal te Paradiso.

De artiestJames Keogh treedt op met zijn totaal vierhoofdige band Vance Joy. Wie zich voor het optreden heeft afgevraagd wat dat Vance Joy nou eigenlijk betekent, is waarschijnlijk met de hoogste verwachtingen naar de Paradiso gekomen. Na een korte zoektocht in de Urban Dictionary blijkt Vance niets minder te betekenen dan: 'De beste zijn in/een bijzonder getalenteerd persoon in vreugde'. En dat voor een zanger die tot voor kort alleen nog maar optrad op 'open mike' avonden in Melbourne met covers van folkartiesten als The Pogues en Paul Kelly. Wat ook meteen de belangrijkste inspiratiebron is voor zijn eigen geschreven nummers.

Het optreden De uitverkochte kleine zaal is voornamelijk gevuld met twintigers en hier en daar wat Australiërs die zich toevalligerwijs in Amsterdam bevonden en hem vooral van zijn nummer 'Riptide' kennen. Down Under is dit nummer een kleine hit en bij de Australische 3FM 'Triple J' is 'Riptide' opgenomen in de hottest top 100 songs van 2013. 'Riptide' rijmt absoluut met de betekenis van de bandnaam. Daarom valt het nogal rauw op je dak dat het optreden begint met de rustige song 'Emmylou'. Bij dit nummer is de vreugde ver te zoeken en het hielp niet mee dat geluidinstallatie van de Paradiso te kort schoot, met het gevolg dat iedere snaar die de basgitarist raakt een oorlogje begint met de trommelvliezen. Wat heel jammer is, omdat het duidelijk is dat James qua zang hetzelfde niveau haalt als op zijn album 'God Loves You When You're Dancing'. Na te zijn bekomen van deze verrassing blijken de rustige nummers 'leuk', maar toch niet echt heel bijzonder. Dit gevoel ebt halverwege de show weg, door de nummers 'Snaggletooth' en 'From Afar'. Dit zijn opnieuw rustige balades, maar met iets meer schwung. Het publiek kwam er door los, de opgevouwen armen vallen langs het lichaam en de hoofden vinden eindelijk het ritme om er op mee te deinen. Het is een prima opbouw naar hun veruit beste en bekendste song 'Riptide'. Het nummer dat bewijst dat ze wel degelijk vance in joy kunnen zijn.

De conclusie Zoals de eerste nummers het gevoel van verveling gaven, brachten de laatste nummers het gevoel van hoop. Deze jongens gaan het wel redden, zullen de grote festivals dit jaar vast wel aandoen. Maar dan komen ze er niet mee weg wanneer ze dezelfde playlist hanteren als in de Paradiso. Oftewel, skip de eerste nummers en breidt het assortiment uit in navolging van de nummers 'Riptide', 'Snaggletooth' en 'From Afar'.