2013-12-08 07:00:00 • 8 min lezen

Vein Trio – feat. Greg Osby en Tineke Postma

Het Vein Trio is een uit Zwitserland afkomstige formatie, en bestaat uit de twee broers Michael en Florian Arbenz, en Thomas Lähns. Vanavond spelen ze nummers van hun nieuwe album ‘Vote for Vein’, en ter wille van de twee special guests ook eerder werk van hun cd ‘Vein plays Porgy & Bess’. Het trio speelt energiek, zonder pardon, ze weet waar het over gaat. Dit duurt anderhalf uur, er is geen verveling mogelijk. De muziek is jazzy met en klassieke inslag, en is diep groovin’. Zoals zo veel broers doen; ze kunnen vechten, maar elkaar niet missen. Dit hoor je in de muziek terug. Ze strijden, maar staan zo opgesteld dat ze elkaar goed in de gaten houden. Michael op piano fonkelt met kristalheldere noten, en geeft ongetwijfeld de klassieke inslag van deze muziek, terwijl Thomas met groot gemak veel diversiteit aan zowel ritmes als geluiden laat horen. Samen een goed duo, evenwel individueel meesterlijke muzikanten. Lähns speelt een beetje verlegen op de achtergrond. Desalniettemin speelt hij een grote, zo niet de grootste rol in het trio. Hij brengt swing, en voegt beide broers samen. Lähns gebruikt zijn elektrisch versterkte bas als een grote gitaar, bespeelt hem met een strijkstok, en brengt de soms heel diepe donkere tonen in de composities aan. Saxofonist Greg Osby is een van de gastspelers die voor jaren heeft gespeeld bij het Blue Note label. De samenwerking was naar ieders tevredenheid. Toch koos Osby ervoor om op eigen tijd en eigen initiatief zijn werk met albums te documenteren. Dit heeft deze muzikant veel rust, maar zeker de gelegenheid gegeven zijn creatieve ideeën uit te werken. Vanavond improviseert Osby op de muziek van Vein, waar hij al meer dan vijftien ervaring mee heeft. Tineke Postma is een Nederlandse jazzsaxofonist die zich in het buitenland onder leiding van grote artiesten als David Liebman en Chris Potter heeft ontwikkeld tot een internationale topmuzikant. Al is ze in verwachting van een baby, vanavond speelt ze mee met het Vein Trio en Greg Osby. Met Osby zal ze komend jaar een album uitbrengen. De North Sea Jazz club biedt gelegenheid te dineren voor aanvang van het concert. Hier is toch behoorlijk gebruik van genaakt. Het is gezellig vol, en het publiek respecteert de gang van zaken. Muziek is het belangrijkste vanavond, en die is ook zeker de moeite waard. Het kent zijn vrolijke kanten, ondertussen zijn het serieuze composities. Vote for Vein.