2013-11-29 07:00:00 • 4 min lezen

Venice - An Evening with Venice live in Poppodium 013

Artiest : Venice Lokatie : Poppodium 013 Datum : 27 november

De band die eigenlijk buiten Amerika alleen in Nederland echt is doorgebroken,  deed woensdagavond Poppodium 013 aan Tilburg in het kader van hun Nederlandse tournee. Het werd een weerzien met oude vrienden en een publiek dat kreeg wat het verwachte; een mengeling van nieuwe nummers van het laatste album What Summer Brings en oud materiaal.

Voor de verandering was Poppodium 013 ingericht met stoeltjes. Het concert van Venice was een “seated” concert en de zaal was met bijna 700 stoelen vrijwel uitverkocht. Venice bestaat uit de broers Kipp (zang) en Pat Lennon (gitaar) en hun neven Michael (gitaar) en Mark Lennon (zang) die ook weer broers van elkaar zijn. De band trapte af met ‘What Summer Brings’ en What’s Done is Done’, beide afkomstig van hun zojuist uitgekomen nieuwe album. Kipp Lennon geeft meteen aan dat er ook voldoende oud materiaal  gespeeld zal worden.  Gedurende de show blijkt dat ook want van diverse albums worden nummers gespeeld. Vooral van het album Born And Raised dat in Nederland hun doorbraak betekende worden diverse nummers gespeeld zoals ‘If I Were You’, de ballad ‘Starting Here Again’ en ‘Rivers Never Run’.

De sfeer is gemoedelijk. Kipp Lennon geeft aan dat ze de doorbraak in Nederland te danken hebben aan de 2 Meter Sessie van Jan Douwe Kroeske waarvoor hij de band een kleine 15 jaar geleden over liet komen vanuit Amerika. Als de pauze wordt aangekondigd geeft Mark Lennon aan dat de pauze een mooie gelegenheid om de nieuwe cd als Sinterklaascadeau te kopen. Zo is er gedurende de show veel contact met het publiek, worden de verhalen achter de nummers uitgelegd en ontstaat er interactie die de gemoedelijke sfeer ten goede komt. Daarnaast is het muzikaal allemaal perfect in orde en worden de vier Lennons bijgestaan door bassist en vriend Mark Harris, een drummer en een toetsenist. ‘The Man You Think I Am’ en ‘Think Again’ worden hartstochtelijk meegezongen. Natuurlijk leent het repertoire van Venice zich voor de wat rustigere muziek die vaak vergeleken wordt met het geluid van The Eagles en Crosby, Stills & Nash. De uitvoering van ‘People Laugh’ uit de tijd dat Aids een begrip werd is emotioneel en dat geldt ook voor ‘Hold On’.

Na twee sets is het tijd voor de toegiften. ‘The Family Tree’ en ‘One Quiet Day’ vormen het einde van de show voordat de vier neven geheel "a capella", zonder microfoons hun versie van ‘Goodnight My Friends’ inzetten. Na de show nemen de heren na een kwartiertje rust nog alle tijd voor een “meet and greet” in de foyer want de binding met de fans is iets waar deze band op vertrouwd. Zo eindigt weer een zeer goed optreden van deze sympathieke Amerikaanse band en is het te hopen dat we niet weer ruim 6 jaar hoeven te wachten op een nieuw album en een nieuwe tournee.