Publiek omarmt de muziek van Venice wederom

2017-05-06 07:00:00 • 2 min lezen

Pop / Singer-songwriter

Venice in het concertgebouw in Tilburg

De Amerikaanse formatie Venice tourt weer door Nederland. Sinds de ontdekking door Jan Douwe Kroeske is de Amerikaanse formatie die geroemd wordt voor de perfecte Westcoast Harmonies zeer geliefd in Nederland.

Deze keer is voor het optreden in Tilburg niet Poppodium 013 gekozen maar de concertzaal. In een sfeervolle, sobere en totale “seated” setting trapt Venice af met de nieuwe single ‘Doesn’t Get Any Better Than This’ van het nieuwste album. Daarna nemen ze het publiek mee in een mix van oude nummers zoals ‘Always’ en een aantal nieuwe nummers afkomstig van het nieuwe album Into The Morning Blue. Dat de heren sinds jaar en dag in Nederland (en ook in Tilburg) optreden is te merken. Anekdotes worden verteld en ook dat zanger Mark Lennon diezelfde dag een paar schoenen moest kopen in de stand. De heren voelen zich op hun gemak en dat is merkbaar. Een van die nieuwe nummers is ‘Sunrise (August of ’69)’; een persoonlijk nummer omdat diverse gebeurtenissen in dat jaar 1969 (Charles Manson, Woodstock) een belangrijke rol zouden spelen in het leven van de vier neven.

Het is een aaneenschakeling van nummers die smaakvol en meerstemmig worden neergezet. ‘Wealthy Man’ en ‘If You Hear This Song’ worden goed ontvangen door het publiek. Ook biedt de band zijn excuses aan voor de actuele gang van zaken in de VS. “Sorry About Trump” klinkt het dan ook uit de mond van Kipp Lennon en vervolgens wordt ‘Try To Find America’ ingezet. Ook van het nieuwe album is ‘A Dance By The River’ dat gaat over een nacht in Budapest tijdens The Wall Tour van Roger Waters. Voor de pauze is er dan nog tijd voor één nummer en bij het inzetten van de eerste tonen van ‘One Quiet Night’ gaat het voltallige publiek staan.

Na de pauze komen Kipp, Mark, Michael en Pat Lennon alleen op voor een akoestische setje. Er wordt gerefereerd naar de TOP 2000 waar ‘The Family Tree’ al jaren in terug te vinden is en ook ‘Over The Rainbow’ wordt smaakvol neergezet. Ook laten ze een hele integere versie va Billy Joel’s ‘She’s Always A Woman To Me’ horen. Daarna voegt de band weer bij de vier Lennon’s en het tijd om samen met het publiek los te gaan. Diverse nummers van het Born & Raised album komen voorbij zoals ‘The Man You Think I Am’ en ‘For A Kiss. Natuurlijk komen ze nog één keer terug en ‘One More Song’ wordt naar hartenlust meegezongen en omarmd door het publiek.

Na het concert is het mogelijk om nog aan de traditionele “the meet and greet” deel te nemen, een handelsmerk van de band; een gesigneerd album, een foto met de heren; alles is mogelijk en de heren geniet er met volle teugen van. Ook voor diegene die gewoon naar huis gaat was het weer een avond om van te genieten.

Pop / Singer-songwriter