2014-12-17 07:00:00 • 6 min lezen

War of the Worlds Weergaloos

We gaan terug in de tijd, eind 19de eeuw. Daar waar de verhalen verteller en schrijver van het boek Wells, War of the Worlds begint. De verhalen verteller, gespeeld door Liam Neeson (op scherm) en Cullom O’Neil op het podium, brengt hij met zijn gedragen stem het verhaal weer.

De verteller wordt uitgenodigd in het observatorium even buiten London om te kijken naar het heelal. Mars is een prachtig gezicht al is er een explosie te zien. Niet al te lang later landt er een meteoriet niet ver van zijn huis. Nieuwsgierig gaan velen er een kijkje nemen om te ontdekken wat er is gebeurd. Zo ook de verhalen verteller, die er vroeg is. Nu blijkt deze meteoor een metalen cilinder te zijn. De gedachten van Wells wordt muzikaal vertolkt door ex Westlife zanger Brian McFerren. Joseph Whelan brengt de gedachten van de mensheid te gehore.

Wanneer deze cilinder zich opent verschijnen er buitenaardse wezens met tentakels. Met een lasergun schieten deze wezens op alles wat te dicht bij komt. De verhalenverteller brengt zijn familie in veiligheid en het Engelse leger rukt uit om deze wezens te vernietigen. Wanneer deze wezens ook nog torenhoge oorlogsmaterialen bouwen die kunnen schieten dan wordt lasers en chemische wapens, houdt het leger ook geen stand. Het gevolg is dat deze machines oprukken naar London om de “Zwarte chemische rook” te verspreiden. Wanneer de verhalenverteller een soldaat (Xfactor winnaar Shane Ward) ontmoet, vluchten ze samen. Door de gevechten raken elkaar kwijt in de hectiek. De bevolking probeert te vluchten over het Kanaal, maar de machines maken korte metten met alles en iedereen. Wanneer de verhalen verteller zich schuil houdt ziet hij dat de wezens zich voeden met menselijk bloed. Op Aarde wordt de planeet net zo rood als mars. De dominee Nathaniel (Jason Donovan) komt hij tegen. Deze is geheel van slag en denkt dat hij de enige is die deze monsters kan uitbannen. Zijn vrouw Beth (Carrie Hope Fletcher) komt te overlijden. De duivel is gekomen en het werk is gedaan. Wanneer de wezens de dominee ook te pakken nemen, wordt het plotseling rustig en vredig. De verhalenverteller komt uit zijn schuilplaats en gaat naar London. Hier treft hij een enorme ravage aan. Hier komt hij de soldaat weer tegen. Nu alles met de grond gelijk is gemaakt, moet het leven weer opgebouwd worden.

De Show Dat is de korte versie van een boek dat Wells in 1898 heeft geschreven. Het hoorspel van Orson Wells uit 1938 bracht grote komotie gezien vele mensen dachten dat het een live weergegeven nieuwsbericht was. Het inspireerde Jeff Wayne in 1978 tot het maken van een muziekstuk dat een brug is tussen de musicals en pop uit die tijd en nu nog steeds mee kan. Dit was afgelopen dinsdag 16 december weer duidelijk. In een volle HMH werd het schouwspel wederom opgevoerd. De muzikale ondersteuning bij de film, dat op groot scherm werd vertoont, werd als het ware 3-D wanneer de acteurs hun stukken zongen. Op het podium verschijnt een van de machine robots dat vuur spuwt en door lichtshow actief in de show mee doet.

De hits van het album “Forever Autumn”, “Eve of the War” en “Thunder Child” komen in de avond voorbij. Jeff Wayne heeft het nummer“Life Begins Again” aan het verhaal toegevoegd, met het bij behorend moraal; daar waar alles is vernietig, begint het allemaal weer van voor af aan. Als metafoor gebruikt hij de wezens die inwisselbaar zijn voor alle leiders van de wereld en ieder die een oorlog voert. Hierdoor wordt het verhaal weer up to date.