DOOR TRUUS DE BOER
2013-04-24 07:00:00 • 9 min lezen

Wereldpremière Avishai Cohen trio Lantaren Venster Rotterdam 22-4-2013

Al twintig minuten voor aanvang staat er een grote rij voor de uitverkochte zaal in Lantaren Venster. Dit enthousiasme blijkt helemaal terecht. Want hier wordt muziek gemaakt, en hoe. Geen optreden waar de muzikanten nog even ‘in moeten komen’, geen energieverlies naar het einde toe; nee vanaf de eerste noot tot aan het einde wordt er gespeeld met een prachtige kracht, ogenschijnlijk geen enkele moeite en straalt ook nog eens het plezier er van af. Halverwege het concert krijg je het gevoel dat het trio bijna ‘zweeft’ zo perfect vinden ze elkaar. En dat terwijl dit de wereldpremière is van deze samenstelling van het trio.

Avishai Cohen, contrabas, is een 41-jarige Israëliër die in 1996 werd ontdekt in het clubcircuit, door niemand minder dan Chick Corea. Deze Amerikaanse legende strikte hem niet alleen voor zijn platenlabel, maar richtte ook samen met Cohen het sextet Origin op. Later speelde hij nog in het Chick Corea New Trio, dat hij acht jaar geleden verliet. Cohen werd door Bass Player Magazine uitgeroepen tot een van de honderd meest invloedrijke bassisten van de twintigste eeuw.

Hij bespeelt de bas alsof het een vrouw is waar hij een passionele tango mee danst.

De drummer van het trio is pas twintig maar heeft een enorme muzikaliteit. Ofri Nehemya is een naam waar we de komende tijd nog heel veel van gaan horen. Achter de piano nog een virtuoos; Nitai Hershkovits. Hij doet me in zijn spel denken aan Gideon van Gelder, een heel moderne stijl met een klassieke achtergrond.

Avishai benadrukt deze avond een paar keer dat dit trio voor het eerst samenspeelt, wat echt verbazingwekkend is als je ze hoort. Op geen enkel moment verliezen ze elkaar uit het oog en er worden een hoop indrukwekkende solo’s weggegeven.

De avond wordt afgesloten met maar liefst drie toegiften, zowel het publiek als de muzikanten kunnen er geen genoeg van krijgen. Magisch. Dat was het.