DOOR SUZANNE JACOBS
2014-05-06 07:00:00 • 7 min lezen

Within Temptation in de HMH: loepzuiver en spectaculair

Ruim tien jaar geleden leerden wij Within Temptation kennen met de single 'Ice Queen'. Ondertussen zijn er al heel wat albums uitgebracht en krijgt de band steeds meer succes in het buitenland. Op zaterdag 3 mei stond de band in de Heineken Music Hall voor hun Hydra tournee.

Het optreden Het podium is groots opgezet met een groot scherm op de achtergrond, twee gigantische wolven van stof en veel ruimte voor de band. Het openingsnummer 'Let Us Burn' wordt perfect ondersteund met de vele vuurspuwende apparaten en de energie die de band er in gooit. Wat wordt er ontzettend goed en strak gespeeld door de band en Sharon den Adel zingt het hele concert loepzuiver!

De hele avond worden oude en nieuwe nummer door elkaar gespeeld en stuk voor stuk barst de energie weer los. Ook leuk is dat 'And We Run' en 'What Have You Done' worden gespeeld met Xzibit en Keith Caputo op de achtergrond. Ook wordt het nummer 'Summertime Sadness' (origineel Lana Del Ray) gezongen en dat is een schot in de roos. Ze geven een eigen twist aan het nummer door lekker hard de drum en basgitaar er in te laten komen, en daardoor is het een meer dan geslaagde cover. Ook mooi is te zien dat de bandleden elkaar regelmatig opzoeken om een duel aan te gaan. Daarnaast vliegen regelmatig zweetdruppels het publiek in van het knoertharde battle die hij met de gitaar aan gaat.

Er komen best wat nummers voorbij van het eerste album en deze worden dan ook door bijna iedereen meegezongen. Leuk om te zien dat het publiek zo divers is: jong en oud, maar ook opgetutte dames versus totaal in het zwart gothic style. Vooral bij het einde als de nummers 'Mother Earth' en 'Ice Queen' worden ingezet, toch de nummers waarmee het publiek Within Temptation leerde kennen, wordt er hard meegezongen door de verschillende soorten mensen.

De show is ontzettend goed in elkaar gezet. Het grote scherm op de achtergrond wordt niet alleen ingezet om de duetten goed te laten uitkomen, maar ook om filmpjes te laten zien die de nummers goed tot zijn recht laten komen. Ook de wolven en vuurspuwers doen wat ze moeten doen. En ook Sharon maakt het tot een succes door haar wisseling van jurkjes en haar contact met het publiek.

De conclusie Wat was dit een ontzettend gaaf optreden! Alles klopte precies. De synergie bij de band werd met succes op het publiek geprojecteerd. De loepzuivere zang en de strakke spelen van de band werpt zijn vruchten af. Als je de kans krijgt: ga ze zeker eens zien! Helaas was dit optreden de laatste van de Hydra tour, maar recent heeft de band aangekondigd volgend jaar een theatertour te gaan doen.