2012-08-13 07:00:00 • 3 min lezen

Xavier Rudd zonder protest nog altijd een succes

Geschreven door: Douwke de Backer Foto's gemaakt door: David Finato

Dinsdag 7 augustus staat Xavier Rudd in zijn vaste concertadres van Nederland, Paradiso Amsterdam. Dit keer om zijn nieuwe album Spirit Bird ten gehore te brengen. Men kan genieten van wederom een optreden à la Xavier Rudd: muzikaal, klein, intiem en zéker met een boodschap en power.

Trouwe fans vullen de zaal Uiteraard is de zaal uitverkocht. Het is opvallend dat Xavier Rudd trouwe fans heeft: veel dezelfde gezichten, en het gros van de zaal zingt elke song volmondig mee. Het publiek is dan ook direct enthousiast wanneer de eerste, toch redelijk monotone klanken van de didgeridoo van Xavier hoorbaar zijn. Natuurlijk is Rudd ook dit jaar op zijn blote voeten gekomen. De setting van zijn podium lijkt vaste prik te zijn: barefoot Xavier tussen zijn instrumenten, omringd door een Buddha-beeld en een boemerang (het wapen van de Aboriginals), met boven zijn hoofd de vlag van de Sea Shepherd (de organisatie die actie voert voor het behoud van het Marine Wildlife) en de vlag van de Aboriginals.

Jamsessie het hoogtepunt Het concert begint klein, Rudd lijkt ingetogen en maakt niet direct contact met het publiek. Hij start met een ritme waarbij zijn kunsten zichtbaar worden: het bespelen van meerdere instrumenten tegelijk en zijn prachtige kalme stem. Het gitaar- en het didgeridoo-geluid lopen over in het eerste nummer, een nummer van een ouder album. Het publiek lijkt al helemaal los, maar Xavier blijft in zichzelf.

Na een tijdje jammen lijkt de artiest meer op zijn gemak, te landen, te aarden. Er verschijnt een glimlach op zijn gezicht en hij lijkt het publiek te waarderen om de positiviteit die zij hem schenkt. Een regelmatige buiging met gevouwen handen is het resultaat. Jammen wisselt hij af met nummers van het nieuwe album Follow the Sun en nummers van het oudere album Come Let Go. Het hoogtepunt van het concert is een uitgelopen opzwepende jamsessie, wat eindigt in een feest. Tientallen mensen uit het publiek vergezellen Xavier op het podium en dansen hand in hand met hem op enkel de beat van de drums. Dan vertrekt hij van het podium.

Tranen bij de toegift Gelukkig is daar nog de toegift. Rudd heeft er voor gekozen intiem te eindigen. Hij speelt en zingt een tweetal kleine liedjes. Zo klein dat het publiek muisstil is of elkaar maant stil te zijn. Er wordt hier en daar zelfs een traantje weggepinkt.

De sfeer die Xavier Rudd neer zet en achterlaat is zen en positief. Opvallend is de afwezigheid van zijn strijdteksten die hij tijdens zijn concerten vaak ten gehore brengt tegen bijvoorbeeld walvisvaarders. Dit deed de sfeer ten goede. Een heerlijk optreden dus, gevarieerd, muziekaal sterk en hélemaal Xavier Rudd. Een bezoek aan zijn concerten staat garant voor een heerlijke avond. Voorlopig komt hij niet meer naar Nederland, maar zijn nieuwe album Spirit Bird is een prima alternatief.