DOOR TRUUS DE BOER
2015-11-17 07:00:00 • 7 min lezen

Yellow Jackets Lantaren Venster 12-11-2015

Vanavond speelt voor de eerste keer een van de bekendste fusion groepen en meervoudig Grammy-winnaar Yellowjackets in Lantaren Venster Rotterdam.

In een (bijna) uitverkochte zaal waar voelbaar fans aanwezig zijn.

De band heeft duidelijk niets aan energie verloren in hun meer dan 35-jarig bestaan. Van de bezetting is toetsenist Russell Ferrante nog van het eerste uur, maar saxofonist Bob Mintzer is ook al 24 jaar van de partij. Dat perfect op elkaar ingespeeld zijn, is dan ook duidelijk te horen. Met misschien als keerzijde dat sommige improvisaties wat spannender hadden gekund. Het ‘nieuwe bloed’ in de vorm van bassist Dane Alderson is wat mij betreft dan ook meer dan welkom.

Het publiek is in ieder geval erg enthousiast en na een staande ovatie, een toegift en wederom een staande ovatie gaan ze meer dan voldaan huiswaarts.

Deze band heeft een lange geschiedenis. Het begon in 1977 met gitarist Robben Ford, toetsenist Russell Ferrante, bassist Jimmy Haslip en drummer Ricky Lawson. Ford verzamelde deze topmuzikanten om zich heen voor de opname van zijn briljante gitaaralbum The Inside Story. Een bandnaam was snel gevonden. Een yellowjacket is een steekwesp en de muzikanten zagen een parallel met hun sound: “It’s lively, energetic, and something with a sting”.

Hun stomende fusion vermengd met akoestische jazz sloeg in als een bom, met Mirage A Trois, Samurai Samba en Four Corners als opvallende albums uit de begintijd. In de loop der jaren verminderde Fords inbreng en beperkte zijn rol zich tot gastmuzikant. De groep ontwikkelde zich verder. Het trio Ferrante, Haslip en Lawson vond al snel een chemie op basis van hun muzikale affiniteit. Later maakten Marc Russo, William Kennedy, Marcus Baylor, Paulinho da Costa, Bob Mintzer, Peter Erskine, Terri Lyne Carrington en Felix Pastorius deel uit van de band.

Yellowjackets veranderde in haar meer dan 35-jarige bestaan vaak van samenstelling, maar de muziek blijft altijd gebaseerd op een mix van jazz, funk, R&B, pop en een vleugje world. Zelf noemen ze het 'rhythm and jazz'. De wisselingen zorgden wel voor nieuwe dimensies in de muziek. Onder invloed van drummer William Kennedy begeeft de groep zich meer op het terrein van world beats en soundscapes en met de komst van saxofonist en arrangeur Bob Mintzer komt de focus meer te liggen op straight-ahead akoestische jazz. Vanaf 1995 keren ze terug naar de meer relaxte sound van de beginjaren. Gerijpt op het all-star hout van topmuzikanten.

Bezetting: Bob Mintzer - sax Russell Ferrante - toetsen Dane Alderson - bas William Kennedy - drums