Zuhause op reis

Zuhause op reis

25 januari Grand Theatre te Groningen

2020-01-26 07:00:00 • min lezen

Theater

Zuhause op reis

De zaal van het Grand Theatre van Groningen wordt donker en er verschijnt een (aantal aangesloten) klein geel lichtje dat vanuit de zaal richting podium gaat. Hier vervolgt het zijn weg als een rups door een kubus de weg naar boven waar aan het plafond een kubus hangt. Eenmaal hier aangekomen verschijnt er op deze kubus een video waarbij een geel busje over een weg in een landschap rijdt.

Het is 2019 en zangeres Elenie Wagner maakt met haar kunstenaarscollectief Zuhause een reis door Europa met haar gele camper, UFO genaamd. Met Ufo gaat het collectief op zoek naar mensen die anders denken, kunstenaars en bio boer, activisten en immigranten. Vanuit ieder zijn eigen perspectief wordt een video van hen gemaakt. Hierin verteld men hun beweegredenen van hun doen en laten. Een prachtig informatiebron om liedjes te maken.

Het theaterstuk brengt deze verhalen tot een geheel, een verhaal en is door de klein ondersteunende theatertechnieken erg mooi geworden. Het is een verhaal dat gezongen wordt in het Duits, Frans, Engels en Nederlands. Ieder passend bij het verhaal van de verteller die men in de reis heeft ontmoet.
De zangeres Eliën weet met haar collectief de liedjes te maken en weet met haar album ALL dit om te zetten in een mooi theaterstuk. Een stuk waarbij haar medemuzikanten gedreven zijn en aangevuld worden met een strijkers- en blaas ensemble. Hierbij weet de zangeres en violist Roosmarijn Tuenter de show te stelen door vrij te kunnen zijn op de momenten die ze kreeg.  De ondersteuning vanuit het NNO bracht het geheel tot een mooi stuk.
Het was duidelijk dat er wat spanning is, omdat het de eerste keer is. Toch weet de band het project tot een swingend geheel te maken. Zangers Eliën voelt zich halverwege vrijer op het podium om ook te kunnen aansluiten en te durven dansen op de muziek. De poëtische teksten krijgen een passende plek in de muzikale omlijsting waarvan de drums een centrale plek kent. Een heerlijke drive en met veel plezier wordt dit een vervolg reis zodat het project ALL een geheel wordt.

Het is zeker de moeite waard om het te bekijken!

Theater