Zoek...
MUZIEKNIEUWS
DOOR
2018-10-24 07:00:00 • 4 min lezen

Gino Vannelli zingt gepassioneerd

Na zeven jaar afwezigheid was Vannelli afgelopen voorjaar terug in Nederland. De tickets voor die concerten waren snel uitverkocht. In het kader van een Europese tour die voor dit najaar stond gepland, was hij terug in ons land voor een clubtour langs Q-Factory in Amsterdam, De Vorstin in Hilversum, Markant in Uden en de Boerderij in Zoetermeer. Mpodia bezocht het laatste concert in de reeks en doet verslag van een wervelende show.

TEKST ROLAND HUGUENIN
FOTO'S JOKE SCHOT

Na afloop van het concert is er een meet and greet in het theatercafe. Geflankeerd door een bodygard staat Gino Vannelli op een klein podium. Charmant poseert hij met de vele tientallen fans die in hoog tempo aan hem voorbij trekken, al te smachtende blikken beleefd ontwijkend.
Een uur daarvoor beschreef hij de ‘romantische ideeën’ over het artiestenbestaan. Als hij ergens, ver van huis, in een stad arriveert, wordt hij direct naar de zaal gebracht waar hij gaat optreden. Na het concert overnacht hij in een hotel. De volgende ochtend keert hij terug naar het vliegveld, de stad meestal weer ongezien achter zich latend.
Het zijn dit soort filosofische observaties die hem inspireren tot het schrijven van zijn songs.

Al geruime tijd voordat de deuren open gaan, staat op straat een lange rij mensen te wachten. En de sfeer zit er goed in op deze buitengewoon zwoele avond in oktober. De tijd wordt gedood met het uitwisselen van enthousiate verhalen over Vannelli. De herinneringen gaan vaak ver terug in de tijd. Zonder uitzondering zijn het bewonderaars en fijnproevers, die precies weten waarom ze hun idool zo bijzonder vinden.

Het zaallicht dimt en het podium wordt gehuld in kleurrijke spotlights. Vrijwel direct klinken de openingsmaten van ‘Wild Horses’, dat in een strak en bluesy arrangement is gestoken. Met soepele tred loopt Gino naar de microfoon. Zijn linkerhand is losjes in de zak van zijn trendy denim jeans gestoken. Met stralende ogen begroet hij zijn publiek. Spatzuiver zingst hij de eerste woorden van een songtekst die iedereen kan dromen.

In Nederland geniet Vannelli waardering bij een selecte groep liefhebbers, zodat zijn concerten kunnen plaatsvinden in de besloten intimiteit van kleinere zalen. Vannelli’s shows passen goed in die ambiance. Hoewel de arrangementen van de meeste songs een symfonische opzet hebben en hij als vocalist een dominante rol in zijn muziek vervult, treed hij tegenwoordig op een meer ingetogen manier op de voorgrond. Zijn performance groeit bij een direct contact met het publiek.

Het verhaal blijft boeien. Als tiener is Gino mateloos ambitieus en schrijft, zal later blijken, tijdloze songs als ‘People Gotta Move’, ‘Crazy Life’, ‘Mama Coco’, ‘Powerful People’ en ‘Lady’. Voor zijn zeventiende jaar maakt hij zijn eerste plaat voor RCA Canada. Hij is amper twintig als hij een contract bij A&M Records bemachtigt. Gino overtuigt platenbaas Herb Alpert met zijn goed geschreven songs. Zijn Italiaanse looks en zijn imposante kapsel ondersteunen zijn unieke, virtuoze stemgeluid.

In de A&M-periode (1974-78) leggen de broers Vannelli de basis voor een lange carriere. Samen met Ross en Joe, met wie hij in zijn schooltijd in een popbandje speelde, produceert hij perfect opgebouwde songs. In een eclectische mix van jazz, pop en rock, waar elementen uit de romantisch en impressionistische klassieke muziek en uit de opera aan zijn toegevoegd, zet hij genres naar zijn hand. De drie broers maken listig gebruik van alle keyboards en synthesizers die in die jaren beschikbaar zijn. Hun arrangementen zijn sofisticated.

De show in Zoetermeer geeft een mooi overzicht van het vroegste tot zijn meest recente werk. Met zijn zeven begeleiders bereikt Vannelli een hoog muzikaal niveau. De songs klinken fris en worden gebracht met een grote variatie in sound, sfeer en bezetting. Jay Bird Koder is prominent op de voorgrond met zijn indrukwekkende gitaarspel. Een fraaie versie van ‘Brother to brother’ is de afsluiter, gevolgd door ‘People gotta move’ en ‘One night with you’ in de toegift.

Halverwege het concert is er een break in de vorm van een slideshow. Bij zo’n dertig foto’s uit zijn jeugd schetst Gino met gevoel voor ironie zijn familiegechiedenis, zijn jeugd, zijn gezin en zijn carrière.
Een foto gemaakt aan het strand, waarop hij met zijn ontblote torso langs het water loopt, ontlokt hem een minzaam lachje. In het verleden werd hij afgeschilderd als een macho sexsymbool. Daarmee werd voorbijgegaan aan de dramatische lading van zijn songs. De grote gebaren versterken de dramatische en lyrische lagen in zijn muziek. Over de impact van zijn complexe muziek kan veel worden gezegd. In de kern ligt de muziek van Vannelli dicht bij de intimiteit van de singer-songwriter. Hij zingt gepassioneerd en geeft zijn hart een stem. In zijn teksten spreekt de dichter.

Line up:
Gino Vannelli zang, Jay Bird Koder gitaar, Greg Goebel keys, Patrick Lamb sax, David de Mast trompet (NL), Tom Beek sax (NL), Damian Erskine basgitaar, Reinhardt Melz drums


Deel via social media: