Zoek...
INTERVIEW
DOOR JAN KLUPPER
2012-03-06 07:00:00 • 9 min lezen

De 3Js: Nog even en wij presenteren het weer

Eind januari kwam alweer het vierde album uit van de 3Js, genaamd ‘Elementen’. Daarnaast zitten de heren midden in hun theatertournee en spelen ze eind dit jaar voor het eerst in Ahoy. Tijd om bij te praten met de heren over het bestaan als Volendamse band, de Hollandse hokjesgeest en de ontwikkeling van nieuwe media. Het nieuwe album van de 3Js heeft als thema 4 elementen, hoe is dit concept ontstaan en hoe hebben jullie geprobeerd dit te vertalen naar een album? Jaap de Witte: De naam van de huidige theatertour 4 Elementen was er eerst, aangezien de theaters al anderhalf jaar van tevoren de naam moeten weten. Tijdens een autorit hebben we hierover lopen brainstormen en toen kwamen we al snel uit bij 4 Elementen. Een breed onderwerp wat we al vaker hebben gebruikt in onze teksten. Onze liedjes gaan ook vaak over dit soort thema’s: de liefde, dood, het leven. De vier elementen zijn de basiselementen van wat er om ons heen gebeurd Het hele idee van 4 Elementen klinkt heel leuk, maar geeft het jezelf ook niet juist een rem? Je moet ineens in een kader werken voor je album.  Jaap Kwakman: Ja en nee. Bij dit album zijn we er open in gestapt, we gaan onszelf geen rem opleggen en dan gaan we misschien soms ver. Het nummer ‘Recht Uit M’n Hart’ duurt zes minuten en daar moest gewoon een lange gitaarsolo in. Je kan dan zeggen dat het niet meer van deze tijd is, maar we wilden voor dit album ook geen concessies doen. We hebben gewoon die rem er afgehaald en de plaat gemaakt die we wilden maken. Wellicht een beetje een hippiegedachte, maar uiteindelijk maak je muziek voor je plezier. Aan de andere kant, tegenwoordig is commercie ook erg belangrijk. Word je niet gedraaid, dan word je niet geslikt en dan heb je geen werk. Je moet dan dat midden weten te vinden.  Hoe zorg je er voor dat je met elk album jezelf blijft vernieuwen en de volgende stap neemt in je carrière?  JdW: Je kan er op twee manieren naar kijken. Je kan denken vanuit de artiest, wat heeft hij in z’n hoofd en wat kan hij erin kwijt. Grote artiesten als Coldplay en U2 hebben een enorme druk. Ze hebben wereldhits gemaakt en zijn de grootste artiesten ter aarde. Zij gaan alle mogelijke opties om weer verassend en vernieuwend te zijn uitbaten, met bijvoorbeeld andere producers, andere mixers, andere studio’s. Maar je kan het ook omkeren. Wij zijn grote liefhebbers van Jackson Browne, (singer/songwriter uit de jaren ‘60). Die heeft nooit anders gedaan dan zijn eigen liedjes maken. Met andere woorden; moeten wij het vierde album weer compleet anders doen? Het nummer ‘De Weg’ is geschreven door John Ewbank, geeft dat ook een nieuwe wending aan de muziek?  Jan Dulles: Dat zou wel zo moeten zijn, maar het schrijven van een nummer met John duurt drie uur en dan ga je weer weg. Daarna is het een ontzettend moeilijk bereikbare man en dan produceren we het toch op onze eigen manier weer, ondanks de invloed van John wordt het dan toch weer een 3Js liedje. Maar de piano in het nummer verhult wel de invloed van John.  Vooroordelen en de hokjesgeest Mensen hebben vaak een bepaald vooroordeel over de 3Js, termen als Volendam en de TROS komen al snel omhoog. Is dat soms niet frustrerend voor je als band? JK: Natuurlijk rust er op ons en Volendam een stempel. Op de een of andere manier is dat de enige plaats in Nederland waar een geografische stempel op ligt met muziek. Maar in Amsterdam heb je ook Dries Roelvink en René Froger, dat staat net zo ver van De Dijk af als de 3Js van BZN.  Het is wel een bewuste keuze dat wij kiezen voor de commerciële kanalen om ons product aan de man te brengen. Doordat je uit Volendam komt sta je bij bepaalde radiozenders al met 2-0 achter. We moeten dus andere kanalen vinden om onze cd’s te promoten. Het feit dat wij ook op een festival staan zoals Vrienden Van Amstel geeft wel aan dat er ook promotors zijn die daar doorheen kijken en eerst naar onze muziek luisteren. Jullie hebben ook al enkele keren in de OOR gestaan met een albumrecensie. Dat lijkt ook weer een ander uiterste in Nederland, want verder komen jullie nooit voor in de wat alternatieve media. JK: Het pleit voor de journalistieke kant van OOR dat ze het namelijk wel objectief hebben bekeken om ons te recenseren. Natuurlijk is het smaakgerelateerd maar Jan van der Plas heeft dat netjes gedaan. De stijl van 3Js is misschien wel dat het geen stijl heeft.  En dan maar geen Pinkpop of Lowlands… JK: Dat zit er sowieso niet in voor een Volendamse band. Wat eigenlijk weer bekrompen klinkt, ik zeg niet dat we met de muziek die we nu hebben een typische Lowlands- of Pinkpopband zijn, maar Bløf heeft op Pinkpop gestaan, wij waren daar bij en dat deden ze toen ontzettend goed. Ik denk dat wij met dit album daar ook zouden moeten kunnen staan. Alleen wij hebben een klein geografisch probleempje….  Ik las ook ergens dat jullie klinken als een Nederlandse versie van The Kooks, met het verschil dat zij wel worden geaccepteerd in de alternatieve scene. JdW: Het cliché van de hokjesgeest viert nog steeds hoogtij. ‘Jullie komen daar vandaan en daarom ga ik niet naar jullie luisteren.’ En dat is nu eenmaal zo, alleen wij hebben de mazzel dat we genoeg mensen hebben die ons wel leuk vinden en ons daarin willen steunen. Eén van onze eerste liedjes die bekend werd, was ‘De Zomer Voorbij’, een mooi nummer met een fraaie tekst en een folky melodie. Op het moment dat een Ier van 50 met een grote grijze baard dit liedje gemaakt had, dan vinden veel Nederlandse geitenwollensokken-figuren het prachtige oorspronkelijke Ierse muziek. Maar dan is het Nederlands en dan mag het niet.  Afgelopen jaar hebben jullie een nummer in het Engels gedaan voor het Songfestival. Is het ooit nog een wens om een Engelstalig album op te nemen? JD: Dat wordt ons heel veel gevraagd, maar eigenlijk is dat geen wens van ons. We hebben namelijk nog een Engelstalig album op de plank liggen, van ons project van voor de 3Js. We zouden die liedjes best nog een keer kunnen behandelen en naar deze tijd toetrekken, maar dat doen we niet. Wat we wel doen is Engelstalige uitstapjes, als bonustracks op onze singles. We vinden het wel goed als we de rest van ons leven Nederlandstalige albums uitbrengen.  Wat voeg je als de 3Js toe aan het Nederlandse muzieklandschap? JK: Als ik in alle bescheidenheid mag spreken, in de afgelopen editie van de Top 2000 stonden vier liedjes van ons, waaronder ‘Wat Is Dromen?’ en ‘Watermensen’, en ik denk dat die liedjes wel een eigen plekje verdienen tussen alle andere nummers in de lijst. We hebben ook bewust mensen niet opgeroepen om op ons te stemmen, dat vonden we te kinderachtig. Ze zijn gewoon op een lijst terechtgekomen en haalden de Top 2000. JdW: Wat ik ook vaak hoor is: ‘dit is echt een 3Js-liedje?’. Dus schijnbaar hebben we een eigen sound. Dat is denk ik wel het hoogst haalbare. Een eigen identiteit. Dat ligt natuurlijk ook aan Jan zijn stem, maar ook wel aan de compositie en teksten.  Spotify en de noodklok Het valt me ook op dat jullie niet aanwezig zijn op nieuwe media als Spotify. Is dat een bewuste keuze? JK: Het enige antwoord is: Spotify is een prachtig medium, maar het is de nekslag voor het fysieke product, wat wij nog steeds gebruiken. We hebben een single abonnement met daarbij speciale bonustracks hopen we mensen te stimuleren om onze cd te kopen, maar uiteindelijk wordt alles digitaal.  JD: En dan is onze platenmaatschappij (Volendam Music B.V.) in één keer weg. Dus onze platenmaatschappij wil dat graag tegen houden. Ik heb een platenspeler en koop graag platen maar ik heb sinds een paar weken ook Spotify. Wat mij positief stemde was dat Led Zeppelin en The Beatles er ook niet opstaan. JK: Dat is ook een reden. Een platenmaatschappij kan niet leven van wat Spotify uitkeert. Een label heeft geld nodig voor promotie. Dat wordt een deel uitgeschakeld en de verdiensten zijn er niet naar om te zeggen, ‘leuk we doen mee aan Spotify’, want je geeft je muziek eigenlijk gratis weg. En muziek is niet gratis. Het maken van een album , het promoten van een album zijn zeer kostbare aangelegenheden. Spotify betaalt dat niet. Wie dan wel? De luisteraar heeft niet altijd in de gaten dat de band weinig overhoudt. JK: Wij hebben de mazzel dat we fans hebben tussen de 25 en de 40 en dat zijn mensen die nog gewend zijn om cd’s te kopen. Maar je ziet het bij bands die heel hip zijn en veel gedraaid worden op 3FM, die hebben fans die vooral zijn opgegroeid met nieuwe media, en zij verkopen bijna geen platen. En dat is gewoon heel erg vervelend. JdW: Mensen vergissen zich erin hoeveel er binnenkomt bij een band die ze dagelijks op radio 3FM horen. Daar komt waarschijnlijk te weinig geld binnen om het hoofd boven water te houden. En dat is moordend voor het artiestenbestaan.  JK: En dat is heel erg. Mensen moeten dat weten. Geen één artiest durft daar z’n mond over open te doen. En dan zeggen ze weer, ‘je moet niet zeiken, je haalt je inkomsten wel uit je kaartjes.’ Maar je kunt niet een plaat maken zonder inkomsten. Je kan ook geen winkel onderhouden als alles er gratis is. En dat is hetzelfde waarom internetaanbieders niet zeggen dat je niet mag downloaden. Want dan stapt iedereen over naar een andere provider. Metalband Metallica heeft het ooit gedaan en iedereen kent dat verhaal. Niemand durft dus zijn vingers eraan te branden, dus niemand durft het te zeggen, maar zolang niemand het zegt wordt het normaal gevonden.  Je ziet ook steeds meer artiesten andere dingen doen naast het optreden. JK: Guus Meeuwis heeft z’n eigen shows in het Philips Stadion, Bløf zijn eigen festival in Zeeland en Marco Borsato had zijn eigen bedrijf met de Entertainment Group. Nick & Simon, Jan Smit zijn aan het presenteren. Nog even en dan presenteren wij het weer. Dit is wel wat zwart, maar je ziet wel dat mensen andere manieren gaan verzinnen die niet altijd muziekgerelateerd zijn, of meer zakelijk. Het bewustzijn moet terug. En ook de programma’s op tv. Je ziet tegenwoordig alleen maar programma’s waar BN’ers covers zingen of wedstrijdjes wie het beste kan zingen. En dat heeft niks meer met muziek te maken. En iemand moet zijn mond open doen want dat gaat niet goed. En dat is een andere soort noodklok, want we moeten de kwaliteit gaan bewaken van de muziek.  De theatertour is nog te zien in: 10-3 NIJMEGEN Concertgebouw de Vereeniging  13-3 ROERMOND TheaterHotel De Oranjerie 14-3 WINTERSWIJK Theater De Storm 15-3 UTRECHT Vredenburg Leidsche Rijn 20-3 HOORN Schouwburg & Congrescentrum het Park  21-3 HOORN Schouwburg & Congrescentrum het Park  22-3 GRONINGEN Martiniplaza Theater  27-3 LEEUWARDEN Stadsschouwburg De Harmonie  28-3 DEN HELDER Schouwburg de Kampanje  30-3 ASSEN Theater De Nieuwe Kolk  31-3 DEN HAAG World Forum Theater

Deel via social media: