Zoek...
INTERVIEW
DOOR JAN KLUPPER
2012-05-03 07:00:00 • 6 min lezen

De Nits: Wij maken pop in de traditionele vorm

Al ruim dertig jaar weet de Nederlandse popband Nits hun trouwe fans te bekoren. Succes kregen ze in de jaren ‘80 met hits als ‘Nescio’ en ‘The Dutch Mountains’. Onlangs verscheen hun nieuwste album Malpensa waar Kyteman aan mee heeft gewerkt. Malpensa bevat overpeinzingen, bespiegelingen, gedrenkt in een sfeer die melancholisch genoemd kan worden, maar tevens aards is. Mpodia sprak onlangs kort met Nits-zanger Henk Hofstede over het nieuwe album. Muziek is door de komst van  Spotify op een legale wijze zeer vrij toegankelijk geworden voor de luisteraar. Jullie muziek, waaronder Malpensa, is hier ook op te vinden. Veel muzikanten zijn allerminst blij met Spotify, omdat de opbrengt marginaal is. Hoe kijken jullie tegen deze discussie aan?   “Alhoewel het financieel misschien niet aantrekkelijk is, moet je toch kijken naar de waarde van de toegang die Spotify geeft tot veel muziek die anders niet of moeilijk wordt gevonden. Ik denk dat de artiest moet wennen aan een ander gebruik van zijn muziek. Uiteindelijk vind ik dat er moet worden gekeken naar een ander systeem waar bijvoorbeeld het auteursrecht  belastingvrij wordt gemaakt, zoals dat jarenlang het geval is in Ierland.”  Met jullie muziek schenken jullie vaak aandacht aan maatschappelijke en economische discussies. De maatschappelijke en economische betrokkenheid die jullie hebben, komt ook in Malpensa weer duidelijk naar voren.  “De (economische) sfeer in Nederland druppelt en stroomt door in de woorden en de kleur van de muziek op Malpensa en het beeld dat het album creeert. Maar de politiek en economie hoeven voor mij niet altijd als een voedingsbodem te werken bij het maken van een album. Uiteindelijk is de voedingsbodem voornamelijk het artistieke universum waar ik mij los van welk systeem dan ook vrij in kan en ook moet bewegen.” Voor het nummer ‘Bad Governments and its Effects on Town and Country’ staat de 14e eeuwse muurschildering uit Sienna van Ambrogio Lorenzetti centraal. Werkte deze muurschildering als inspiratiebron of legde je het verband tussen het liedje en de schildering pas later?  “Ik zag jaren geleden de muurschildering in Sienna en toen maakte het schilderij al veel indruk op mij. Pas toen ik het onlangs terug zag, voelde ik een verband met de huidige situatie in Nederland. Pas na de laastste lange versie van het liedje, die we opnamen met Colin in Kytopia, wist ik dat de heftigheid en de lengte van dit nummer hoort bij de schildering en het slechte bewind om ons heen.” Al ruim dertig jaar brengen jullie albums uit die de interesse van een breed publiek opwekken. Ook met Malpensa is een album waar menig luisteraar weer door geprikkeld wordt. Wat is jullie kracht?  “Wij laten ons niet sturen door trends, maar we  zijn wel trendwatchers. Ik hoop het contact te behouden met veel nieuwe bands en artiesten, zij geven mij nieuwe inzichten en inspiratie. Verder moet ik bekennen dat ik heel ouderwets al sinds de jaren ’60 elke week bij Concerto naar binnen loop om naar de tafel met de nieuwe cd’s te kijken en een keuze te maken. Ook als vormgever heb ik nog steeds een voorkeur voor albumhoesjes en ik vind niets fijner dan albums besnuffelen en aanraken. Deze sensatie kan ik niet in i-Tunes terugvinden.” Welke plaats neemt Malpensa in binnen de carriere van de Nits? “Het maken van muziek is in de loop der jaren steeds meer verknoopt geraakt met mijn leven. Malpensa is als een soort dagboek: elk nummer vertelt aan de oppervlakte een verhaal, maar daaronder zit bijna altijd een persoonlijk verhaal. Dat maakt Malpensa voor mij een belangrijk en kleurreuk album op een belangrijk moment in het bestaan van de band.”

Deel via social media: