Zoek...
INTERVIEW
DOOR JAN KLUPPER
2010-05-20 07:00:00 • 5 min lezen

Gotan Project / 1 april 2010

Alsof hij voor het eerst over zijn muziek mag vertellen. Zo praat Philippe Cohen Solal, composer en producent van Gotan Project, over het nieuwe album ‘Tango 3.0’ en over hun geluid. Het is niet echt een interview dat ik met hem heb, meer een monoloog, een lofzang aan de tango.

Gotan Project bestaat uit de Argentijn Eduardo Makaroff, de Zwitser Christoph H. Müller en hijzelf, een Fransman. De drie mannen startten tien jaar geleden met Gotan Project en in 2000 was hun eerste album ‘La Revancha del Tango’ een feit. Dit album kreeg wereldwijde aandacht. En terecht, met de nieuwe sound van de tango in een hip jasje brachten de drie een nieuw fenomeen tot leven. Inmiddels ligt het derde album in de winkels en lijkt de passie nog niet gedoofd.   

Met de vraag hoe het met hem gaat, steekt Philippe van wal. Het gaat goed met hem, druk met de promotie van het nieuwe album ‘Tango 3.0’. Van Milaan, naar Brussel, naar Amsterdam, terug naar zijn woonplaats Parijs.  De tour gaat over een paar dagen beginnen. “We starten in Zwitserland, dan de rest van Europa. Vanaf september worden de andere werelddelen aangedaan, van Azië naar Noord-Amerika, naar Zuid-Amerika, terug naar Europa, door naar Australië, Nieuw-Zeeland en weer naar Azië.” De hele wereld kijkt uit naar de komst van Gotan Project. Verder is hij flink op zijn gitaar aan het oefenen voor de tour, moet hij nog naar de kapper (ik krijg de hele agenda van meneer te horen) en is hij veel interviews aan het geven.Ik vraag me af hoe het toch komt dat hun muziek wereldwijd zo aanslaat, en dan ook nog eens bij jong en oud? Het antwoord op deze vraag heeft Philippe ook niet zo voorhanden, al weet hij wel dat tango al eeuwen erg populair is over de hele wereld, bij alle lagen van de bevolking en bij jong en oud. “Onze muziek is geliefd bij de echte muziekliefhebbers. Niet alleen omdat het grootste aspect tango is, maar ook omdat we er een draai aan hebben gegeven zodat de muziek een nog groter publiek aanspreekt. Door het tango-element te mengen met elektronische muziek worden tangodansers verenigd met clubbers. Op deze manier slepen we jong en oud de dansvloer op.”

Hadden jullie verwacht toen jullie Gotan Project startten dat jullie daarmee wereldberoemd zouden worden? “Absoluut niet. Het was totaal niet de opzet iets te maken voor het grote publiek. We hadden zin om iets te creëren waar we zelf van houden. We zijn in eerste instantie een beetje gaan proberen, zoals koken, een beetje van dit met een beetje van dat, wel met als hoofdingrediënt  tango natuurlijk, en het bleek erg goed te smaken. Sterker nog, tot onze verrassing bleek onze smaak gedeeld te worden door een hoop andere mensen op deze wereld.”

Jullie blijven varen op het tango-element, wat is er eigenlijk nieuw of anders aan dit derde album?“Tango blijft de hoofdmoot, ten eerste omdat het een evergreen is, ten tweede omdat we er zelf zo van houden, maar we hebben op dit album meer elektronische muziek ingebracht. Verder maken we gebruik van een aantal andere muziekinstrumenten zoals de hoorn en hebben we ons laten inspireren, en dat hoor je duidelijk terug op het album, door de blues. We hebben wel dezelfde muziekanten gebruikt. Ook de zangeres die ons bijstaat is nog steeds Cristina Vilallonga.”

Waarom hebben jullie gekozen voor de titel Tango 3.0?“Wij mixen een aloude muziekstijl met de muziekstijlen van nu en van de toekomst. Het woord tango naast de cijfers 3.0 beeldt dit eigenlijk uit. Het oude woord naast de cijfers die garant staan voor een volgende versie.”

Hoe ziet de toekomst van Gotan Project er uit? “Zo ver kan ik niet kijken, eerst maar eens onze wereldtour en kijken hoe dit nieuwe album valt. Maar wie weet hoeveel albums we hierna nog gaan maken. Dat hangt af van onze inspiratie en creativiteit. Een ding is zeker, er zit geen limiet op tango.”

Met welke artiest zouden jullie nog graag eens willen samenwerken?“Met wie niet?! Iedere artiest heeft wel een kwaliteit waar wij mee uit de voeten zouden kunnen. Verder zijn wij ontzettend open-minded, dus een samenwerking zou wel eens uit een verrassende hoek kunnen komen.  Als ik zou mogen kiezen, zou ik graag nog eens willen samenwerken met David Bowie of Led Zeppelin. Wie weet?.”

Zo tegen het einde van het interview maak ik even de balans op van ons gesprek. Wat een aimabele man, wat een ontzettende passie heeft hij voor zijn muziek. Met zinnen als “With or without us, tango will never die” en “Every musiclover has to love tango, otherwise it is not a musiclover” laat hij dat zien. Volgens mij zijn we (gelukkig) nog lang niet van Gotan Project af.

Deel via social media: