Zoek...
INTERVIEW
DOOR JAN KLUPPER
2013-03-11 07:00:00 • 12 min lezen

Hanna Devich: Er gaat een nieuwe wereld voor me open

De pianiste Hanna Devich werd geboren in Boedapest en komt uit een muzikale familie.

Ze werd uitgenodigd op de prille leeftijd van tien tot de jong talent klas van de Franz Liszt Academie in Boedapest aan te sluiten. Hier ontving zij haar solistendiploma in 1991. Ze volgde masterclasses bij Gyorgy Sebok, Gyorgy Kurtag, Zoltan Kocsis en natuurlijk van haar vader, Sandor Devich.

Wat betekende het Devich Trio voor jou? Mijn trio betekende heel veel voor mij, niet alleen muzikaal maar ook persoonlijk. We waren goede vrienden, hebben alles met elkaar gedeeld  en alles aan elkaar verteld. Dat kon men ook zien en horen op de podium tijdens optredens. Muzikaal was trio spelen voor mij de enige optie, prachtige afwisseling van solo- en begeleiding-partij en harmonie tussen 3 verschillende instrumenten.

Je gaat nu solo. Betekent dit dat je echt alleen gaat spelen de komende tijd, of heb je wel bezettingen? Ik ga nu solo, er gaat  een nieuwe wereld voor me open en geniet ik er elke dag meer en meer van. De ultieme vrijheid en het onafhankelijk zijn van anderen spreekt mij enorm aan. 

Je nieuwste album bevat composities van Ludovico Einaudi, waarom heb je daarvoor gekozen? Heb je iets aan de muzikale vorm gedaan, en zo ja wat en waarom? Muziek van Einaudi is nieuw, hot en "even wat anders" . Ik heb het op een heel andere manier geïnterpreteerd dan Einaudi zelf. Het is een soort cross-over tussen hem en de Nocturnes van Chopin. Beide zijn nachtmuziek en met mijn klassieke achtergrond kon ik er, denk ik, een mooie mix van maken. De reacties van de pers en publiek zijn in ieder geval laaiend enthousiast.

Hoe belangrijk is het publiek voor je? (Het aantal, wie er zit, het geluid dat ze maken) Publiek is belangrijk, hoe meer mensen in de zaal, hoe grotere inspiratie en motivatie. Het is dan meestal ook muisstil in de zaal, af en toe hoor jij een snik of graven in de tas naar zakdoekjes! Mooi dat ik dan iedereen gelukkig kan maken met mijn pianospel.

Speel je steeds op andere vleugels, en heeft dit invloed op jouw spel? In elke zaal staat een andere instrument, maar zo zijn wij als pianisten opgeleid. Even van tevoren inspelen en dan moet je het instrument kunnen beheersen. Dat is ons lot, maar dat is tegelijkertijd ook een uitdaging.

Wat vindt je ervan om op tournee te gaan? Tournees en in het algemeen optredens zijn meer dan welkom, het is mijn missie om met mijn pianospel op zo veel mogelijk plekken, zo veel mogelijk mensen gelukkig te maken, te ontmoeten en te raken. Als ik in mijn toekomst hier de voor kans krijg, ben ik een heel gelukkig mens!

 

Deel via social media: