Zoek...
INTERVIEW
DOOR JAN KLUPPER
2011-12-10 07:00:00 • 11 min lezen

Henk Schepers - Metropole Orkest

Het Metropole Orkest staat erg onder de druk vanwege de bezuinigingen in de cultuursector. Het doek lijkt al gevallen. Dit gaat manager Henk Schepers aan het hart. Ik spreek hem in de Jaarbeurshallen te Utrecht. Vince Mendoza is blijkbaar niet de enige dirigent van het Metropole Orkest? Nee, het Metropole orkest werkt met meerdere dirigenten van over de hele wereld. Jules Buckley hebben we drie jaar geleden aan ons verbonden met een aanvullend contract. Aanvullend op het repertoire dat dirigent Vince Mendoza doet. Buckley is een talentvolle dirigent, componist, arrangeur uit Londen met een eigen stijl. Toen nog 29 jaar oud. Hij heeft veel contacten in de hedendaagse popmuziek, Europees ook. Met hem hebben we het afgelopen jaar een album opgenomen met de Basement Jaxx. Dat is een hele mooie samenwerking geworden. Daarnaast doen we diverse zaken met hem, van Jonathan Jeremiah tot de Gouden Harpen. Hij heeft meer popmuziek op zijn conto staan en Mendoza meer Jazzmuziek. En daarnaast zijn er zeker nog tien gastdirigenten die af en toe langs komen, waaronder Jörg Achim Keller. Dat is een Duits talent die zijn sporen verdiend heeft bij het orkest. We hebben in Nieuw Zeeland Hamish McKeich, in Londen Steve Sidwell, in Amerika John Clayton, en zo zijn er nog meer. We zoeken de talenten overal. Maar Mendoza is ons zondagse pak. Die kun je niet elke dag aan trekken. Wat maakt Vince Mendoza zo bijzonder? Hij schrijft bijna buitenaards mooi. Vriend en vijand erkennen en herkennen dit. Getuige ook het feit dat hij ieder jaar bij de Grammy nominaties zit met een arrangement. Ik geloof dat hij al vijfentwintig nominaties heeft, waarvan een stuk of vijf verzilverd. Over heel de wereld is er vraag naar hem. Wat dat betreft zijn wij gezegend met zijn aanwezigheid. Er is een huwelijk tussen hem en het orkest. Hij houdt van het orkest vanwege de klankkleur, de samenstelling met strijkers, bigband en houtblazers. Dat vindt je nergens in de wereld. Hij kan deze klanken alleen maar maken met ons. De muziek van Mendoza, bij al zijn stukken krijg ik een brok in de keel. Als hij iets online zet, reageert men vanuit alle windstreken. In hoeverre beïnvloedt de dirigent een orkest? Elke dirigent drukt een stempel op een orkest. Maar we hebben soms een dirigent voor maar één week. En je hebt met de ene dirigent een hechtere band dan met de ander. Een appreciatie door het orkest is bij de een groter dan bij de ander. En dat heeft te maken met de inbreng, en de wijze waarop hij de muziek weet te arrangeren tot een mooi geheel. Dat is een wisselwerking, een chemische reactie. En met Buckley en Mendoza heeft het orkest dit zeer sterk. 

Wat maakt het Metropole Orkest uniek? De samenstelling van musici, bigband, een volledige strijkerssectie, de houtblazers en het slagwerk zorgt ervoor dat de klank die wij in Nederland zo gewoon vinden, door de hele wereld omarmd wordt. Het wordt neergezet als een standaard, overal gekopieerd en gezien. We hebben nu een Arrangers-workshop. Daar worden talenten uit de hele wereld gevraagd. Nu staat het Metropole Orkest erg onder druk. Hoe is het mogelijk dat een dergelijk orkest onder druk komt te staan vanwege een korten op een subsidieregeling? Dat kan ik uitleggen. Het Metropole Orkest is onderdeel van de Publieke Omroep. En de Publieke Omroep moet tweehonderd miljoen bezuinigen. Op achthonderd miljoen is dat 25 procent. Wat heeft men nu in Hilversum bedacht? Als we er gewoon twee orkesten afknippen scheelt dat weer. De omroepen snijden liever in het vlees van een ander. Ze knippen liever een satellietje weg zoals het Metropole Orkest. Dat is in het regeerakkoord meegenomen, en vorig jaar november bekend gemaakt. Toen is er aktie gevoerd. Toen hebben we in december gehoord dat delen van het Muziekcentrum van de Omroep overeind blijven. In juni hoorden we dat dat het Klassieke Koor en het Klassieke Radio Filharmonisch zijn. En dat wij zelfstandig verder moeten, buiten de mediawet. Daarop zijn we in juni begonnen met het schrijven van een businessplan over het zelfstandig voortbestaan. Dat is in november aangeboden aan de minister. In dat businessplan tonen wij een enorme ondernemende geest, cultureel ondernemerschap. We willen ook een maatschappelijke relevantie aantonen door onder andere de actiesingel "Het Metropole Orkest - Wereldwijd orkest". Dat is een goudenplaat geworden die we hebben aangeboden aan de Tweede Kamer. Hierdoor zijn er heel grote groepen Nederlanders achter ons gaan staan, en het heeft de politiek ook wel overtuigd. We staan dus weer op de kaart, en staan maandag (red. 12-12-11) ter discussie in de Kamer. We hopen dan toch dat de minister een facilitering zal geven aan dat ondernemerschap. Het is afwachten, maar een ensemble groter dan 25 personen, dat kan je nooit uit commerciële inkomsten bekostigen. Dan moet je Carré drie keer in de week helemaal uitverkopen, en dan kost een kaartje honderd euro. Dat is gewoon niet te doen. Dan kan je zeggen: “Dan moeten die muzikanten allemaal beneden het minimum loon gaan werken”. Terwijl ze zo hard werken. Dan gaat de helft naar Duitsland, de helft naar België of ze worden semi-muzikant. Dan is het gewoon over. We hebben een fantastisch plan. We halen met het ondernemerschap dat we tonen enorm veel geld uit de markt. Maar help ons wel. Kunt u aan Mpodia-bezoekers in een headline uitleggen waarom het Orkest moet blijven bestaan? Het Metropole Orkest is uniek in zijn samenstelling, in zijn geluid dat het voortbrengt, in het repertoire dat gespeeld wordt. Er zijn tien klassieke orkesten in Nederland. Die spelen allemaal een repertoire van Mahler tot Bach, en die hebben allemaal klassieke stukken. Het Metropole Orkest maakt tegen de achthonderd nieuwe arrangementen per jaar. Allemaal het creëren van nieuw werk. Wij weten niet wat we volgende maand gaan spelen, omdat de noten nog geschreven moeten worden. Wij hebben daarvoor een heel leger van arrangeurs in de hele wereld die voor ons mee schrijven aan muziek voor het Metropole Orkest. Volgens een door ons ontwikkeld principe: Cloud-Arranging. Dat is uniek, en dat krijgen wij hier in Nederland iedere week op de bühne. En die bijzondere klank, die we weer terug horen in tunes van radio en televisie, in speelfilms, in pop- jazz- en wereldmuziek, in cabaretvoorstellingen en daar waar je het niet verwacht, dat hoort allemaal bij Nederland, en daar moeten we trots op zijn. Ik ben dat, en ik hoop dat jullie dat ook zijn.  De muzikanten van dit orkest hebben hun leven gegeven aan de muziek, en zijn zo toegewijd met hun vak bezig, en zo ongelooflijk talentvol. Ze zijn samengebracht tot een krachtig geheel. Zie het als een piramide. Die wordt niet gebouwd door een superman, maar door heel veel mensen. Ook optisch gezien voegt het veel toe aan de muziek. Vaak hebben regisseurs en fotografen veel goede shots kunnen maken van het orkest. Het is een mooi geheel waar velen van genieten. We hopen mensen te blijven ontroeren en blij te maken met onze klanken. Ondanks dat het ons nu even tegenzit. En zo proberen we het orkest te behouden voor het nageslacht.

Deel via social media: